Twinkle | Digital Commerce

Boter & Bloem grossiert in bakboxen

2019-09-02
1000561
  • [interview]
  • 1:33

Bakken mogelijk maken voor iedereen. Zelfs met recepten die zonder oven kunnen worden bereid. Gezellig en ambachtelijk. Dat is de motivatie achter bakboxen-webshop Boter & Bloem.

Ondanks de populariteit van programma’s als Heel Holland Bakt blijkt er volgens de oprichters van Boter & Bloem steeds minder gebakken te worden in Nederlandse huishoudens en verkopen de supermarkten vooral bakmixen, waar nog amper een ingrediënt aan toegevoegd hoeft te worden. ‘Ons concept is simpel: kies een recept uit de webshop, bepaal een bezorgdatum en je ontvangt dan alle ingrediënten afgepast in een box thuis’, gaat Jouke de Jong voortvarend van start. Hij startte samen met Liesbeth Machielsen (‘bak-geek’) en Sietze de Jong (shopbouwer) Boterenbloem.com, met als ondertitel Bake happy moments. De webshop is live sinds half juni en dat was een hele klus, aldus Jouke de Jong, zelf verantwoordelijk voor de marketing, ‘want we hebben alles zelf gedaan: van het bedenken van de recepten tot het bouwen van de site, en van het testen van het concept tot de fotografie.’

De te bakken lekkernijen zijn ingedeeld in categorieën: taart, koek, chocola en cupcakes. ‘We proberen in elke groep ook veganistische, vegetarische en glutenvrije recepten aan te bieden.’ Om bekendheid te genereren wordt gebruikgemaakt van sociale media en De Jong zet bak-bloggers in om zijn doelgroep te bereiken. Verder werkt hij aan zijn SEO en aan nieuwe content.

De logistiek is best lastig, laat de medeoprichter weten, omdat veel recepten ingrediënten bevatten die gekoeld moeten blijven. ‘Maar we hebben goede coldpacks gevonden die we aan de producten bevestigen. Zo blijven ze 24 uur koud.’ Daarnaast wordt gewerkt aan receptuur met alleen gedroogde en houdbare producten. Bezorging in thuisstad Groningen vindt plaats met fietskoerier Dropper, elders in Nederland wordt PostNL ingezet.

Het interview met Boter & Bloem is onderdeel van de rubriek 'Nieuw in de markt'. Deze rubriek komt maandelijks terug in Twinkle magazine.