Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Schuurman Schoenen

2019-08-27
1000562
  • [onderzoek]
  • 8:41

Mysteryshopper Jurgen Nijhuis bezoekt voor Twinkle webshops uit de Twinkle100. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Deze keer bezoekt hij Schuurman Schoenen.

Per onderwerp geef ik een waardering van:

*  slecht
** matig
*** voldoende
**** goed
***** uitstekend

Algemene eerste indruk ****

Zoals meestal begint ook hier de homepage met een horizontale header met een hoofdmenu, logo, diverse servicelinkjes, een zoekvenster en winkelmandfunctie. Het ziet er overzichtelijk en netjes uit.

De homepage wordt op het moment van schrijven voor een groot deel in beslag genomen door een prominente rode sale-header die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Die wordt gevolgd door drie promokaders voor zomers schoeisel: slippers, sandalen en sneakers.

Daaronder staat een sectie genaamd ‘Shop direct in jouw maat’, bestaande uit vier blokken met aanklikbare maten voor vrouwen, heren, jongens en meisjes. Een dergelijke opzet zie je niet vaak, maar lijkt me effectief om bezoekers verder de site in te trekken. Want al weet je misschien nog niet wat voor soort schoen je wilt, je maat weet je in elk geval wel en het is altijd fijn een keuze te kunnen maken waarover je niet hoeft na te denken. De pagina vervolgt met ook weer drie kaders die in dit geval blogberichten zijn.

Als laatste visuele item staat er een zogenaamde store locator, een sectie die linkt naar de informatie over de diverse fysieke winkels van Schuurman.

Dan volgt een grote lap SEO-tekst, waardoor de visuele eenheid van de pagina een beetje aangetast wordt. Daaronder sluit de pagina af met een uitgebreide, goed gestructureerde footer bestaande uit drie ‘lagen’.

Aanbieder

Contact en bereikbaarheid *****

De contactpagina bevat alle relevante contact- en bedrijfsinformatie van Schuurman. De klantenservice is bereikbaar via post, telefoon (regulier nummer), e-mail en chat. Dit wordt aangevuld met webcare via Facebook, waarbij een maximale responstijd van 1 uur beloofd wordt. De telefonische contacturen zijn op werkdagen tussen 9 en 21 uur en op zaterdag tussen 9 en 17 uur. Ook op zondag is het bedrijf bereikbaar, maar dan alleen via mail en chat tussen 17 en 21 uur.

Er is alleen een mailadres beschikbaar, geen formulier. Zo te zien is er wel een formuliermodule in het systeem aanwezig, want er staat een zinnetje ‘Er zijn geen formuliervelden aangemaakt’ onderaan de pagina.

Het testmailtje dat ik ’s avonds even voor middernacht stuurde werd de volgende ochtend om kwart over negen naar tevredenheid beantwoord.

Social media *****

Schuurman heeft accounts op Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube en Instagram. Deze kanalen zijn consistent in inhoud en vormgeving en worden actief bijgehouden met vooral marketing-content, aangevuld met klantinteractie. YouTube wordt het minst gebruikt, er staan slechts 25 video’s waarvan de laatste alweer een halfjaar oud is.

Voorwaarden en privacyreglement ***

De algemene voorwaarden zijn in tegenstelling tot het privacyreglement niet te vinden via het servicemenu, maar alleen via een onopvallend linkje in de footer. Schuurman maakt gebruik van de Thuiswinkel.org-voorwaarden uit 2014. Deze blinken niet uit in toegankelijkheid en hopelijk wordt daar bij een volgende versie iets aan gedaan. Schuurman toont de tekst zonder vormgeving. Zo worden kopjes niet vet en/of groter weergegeven en ontbreken opsommingstekens. Dat komt de leesbaarheid van de tekst – die toch al niet vlot wegleest – niet ten goede. De voorwaarden zijn ook als downloadbare pdf beschikbaar via een nauwelijks opvallend linkje onderaan de pagina.

Het privacyreglement is een stuk toegankelijker en bevat ook opgemaakte kopjes. Hetzelfde geldt voor de cookieverklaring, die gekoppeld is aan het privacyreglement. Beide pagina’s zijn niet als pdf beschikbaar.

Website

Navigatie en structuur ****

Het hoofdmenu is overzichtelijk onderverdeeld in de voor de hand liggende catalogusingangen Dames, Heren, Jongens, Meisjes, aangevuld met ingangen naar Nieuw, Sale en Merken. De eerste vier ingangen laten een megamenu zien bij mouse-overs. Hierin staan de belangrijkste subcategorieën, merken en nog wat links om de catalogus binnen te gaan. Het ziet er goed uit, werkt prima en de indeling is overzichtelijk.

Klik je op een van de hoofdingangen in het menu dan kom je op een indexpagina, met een header, wat promokaders, eenzelfde matenkiezer als op de homepage en SEO-teksten. In een linker kolom staan alle subcategorieën vermeld. Kies je in het hoofdmenu via het uitklapmenu direct voor een subcategorie, dan beland je in de catalogus. Dit is een heel gebruikelijke en dus gebruiksvriendelijke opzet.

Kruimelpad

Bij het navigeren door de site heb je weliswaar steun aan een kruimelpad, maar dit werkt (zoals vaker) niet letterlijk als een kruimelpad, maar meer als een weergave van de catalogushiërarchie. Als je bijvoorbeeld navigeert naar damessandalen, vervolgens een productpagina opent en dan in het kruimelpad een niveau hoger kiest (in dit geval sandalen) dan kom je niet weer terecht in de categorie damessandalen, maar in de hogere categorie sandalen. Dus alle sandalen, voor mannen, vrouwen en kinderen. De eerder gemaakte keuze voor een subcategorie wordt dus niet onthouden. Het kan verwarrend zijn als je ergens anders terechtkomt dan de plek die je verwacht.

De catalogus is onderverdeeld in pagina’s en heeft een bladerfunctie. Je kunt instellen hoeveel producten je wilt zien per pagina: 20, 40, 80 of 160.

Sorteren, selecteren en zoeken ****

Je kunt producten sorteren op Aanbevolen en Prijs (op en neer). Sorteren op naam is er dus niet bij en wat de criteria voor de aanbevelingen zijn is onbekend. Soms is de optie Aanbevolen niet aanwezig, maar wel de optie Nieuwste collectie. Waarom dit het geval is weet ik ook niet. Het lijkt mij in elk geval een nuttiger optie dan Aanbevolen.

Filteropties

De catalogus kent een flink aantal filteropties: Geslacht (wat beter Doelgroep had kunnen heten, want jongens en meisjes zijn natuurlijk geen geslachten), Merk, Maat, Kleur, Prijs, Materiaal, Hakhoogte, Binnenvoering, Voetbed en Wijdte. Alleen de filters en filteropties die van toepassing zijn worden aangeboden, dat is lekker overzichtelijk. De filters zijn bijna allemaal gebaseerd op aankruisvakjes, die direct reageren op input.

Alleen het prijsfilter bestaat uit het bekende schuifje met minimum- en maximumprijs, aangevuld met invulvakjes voor handmatige prijsinvoer. En bij het merkfilter kun je ook handmatig iets invoeren. Ingeschakelde filters kun je makkelijk weer uitzetten door ze te verwijderen uit de opsomming onder de filtersectie. Dat werkt allemaal heel gebruiksvriendelijk.

Zoekfunctie

De zoekfunctie staat in de header en reageert direct op invoer, al vanaf het eerst ingevoerde teken. Er worden dan achttien suggesties getoond, waarvan de eerste zes stuks zonder thumbnail. Het lijkt erop dat de eerste zes suggesties afkomstig zijn uit een lijst van eerder gedane zoekopdrachten (inclusief spelfouten) en de overige suggesties vanuit de catalogus zelf komen. Dat werkt best goed, mits je de juiste beginletters invoert. Als je dat niet doet zijn de suggesties vaak nul.

Beetje geluk hebben

Als je een zoekterm invoert en vervolgens op Enter drukt of op het vergrootglas klikt om zo een daadwerkelijke zoekopdracht uit te voeren, zijn de resultaten van wisselende kwaliteit. Als je bijvoorbeeld schoeisel van het merk Choizz zoekt, maar niet goed weet dat het zo geschreven wordt en bijvoorbeeld ‘choice’ invoert, dan worden toch de juiste producten gevonden, hoewel de zoekfunctie in eerste instantie niet ‘choizz’ suggereert.

Ander voorbeeld: zoek je naar Dr. Martens met de invoer ‘martin’ dan is het resultaat nul. Maar zoeken via ‘marten’ of zelfs ‘dokter marten’ levert wel de producten van Dr. Martens op. Het is een beetje geluk hebben bij dit soort zoekacties.

Vormgeving ****

Schuurman-schoenen.nl is op een moderne manier vormgegeven met veel witruimte, strakke lijnen en oranje als belangrijkste steunkleur, aangevuld met rood en roze elementen. De productafbeeldingen, promokaders en categorieheaders zorgen voor kleurige aanvullingen. Voor zover ik heb gezien zijn alle producten vrijstaand gemaakt. Dit levert een verzorgde indruk op.

Productindexpagina’s

De productindexpagina’s bestaan standaard uit een raster van vijf rijen van vier producten. De productkaders zijn niet omrand en zijn net als de site-achtergrond wit. Hierdoor is er relatief erg veel witruimte om de producten te zien, wat naar mijn mening minder aantrekkelijk oogt. Die ruimte binnen het (onzichtbare) kader is nodig voor verkooplabels als ‘Sale’ die bovenin getoond kunnen worden, voor de maattabel die verschijnt als je met je muis over een kader zweeft, en ook om langwerpige producten zoals laarzen te kunnen tonen.

Maar door het ontbreken van een visuele afgrenzing van de kaders lijkt het alsof de producten wel erg los in de ruimte zweven. Het is ook eigenlijk niet nodig om de maattabelletjes pas te tonen bij mouse-overs, je kunt ze ook permanent tonen. Hoewel dat een iets onrustiger beeld zou geven, zou dat hier niet erg zijn omdat je daarmee wat meer body geeft aan het overzicht.

Met twee klikken inzoomen

Op de productpagina’s zie je ook goed dat er langwerpige afbeeldingen gebruikt worden waarin het product zelf aan de onderkant gepositioneerd is in plaats van in het midden. Dat neemt ook hier veel loze ruimte in beslag, met als gevolg dat je (afhankelijk van je schermresolutie) moet scrollen om het object te kunnen zien. De afbeeldingen zijn wel goed van kwaliteit en voldoende groot. Je kunt met twee klikken inzoomen en door de galerij bladeren.

Voor de rest zijn de productpagina’s heel overzichtelijk opgebouwd en netjes vormgegeven. Rechts naast de afbeeldingen staat de basisinformatie, winkelwagenknop en enkele USP’s. Eronder vind je uitgebreide extra informatie, opgedeeld in uitklapbare secties.

Aantrekkelijk vormgegeven

De servicesectie is aantrekkelijk vormgegeven en gebruiksvriendelijk ingedeeld en dat geldt ook voor de individuele pagina’s daarbinnen. Het enige is dat het lettertype erg klein is. Op de cataloguspagina’s wordt Roboto 14px gebruikt, wat al aan de kleine kant is. Maar op de servicepagina’s is dat nog kleiner: Roboto 13px. Die ene pixel maakt flink verschil in visuele leesbaarheid. Natuurlijk kun je gewoon het beeld van je browser wat vergroten, maar lang niet alle bezoekers zullen van die optie op de hoogte zijn. En om bij tekstvormgeving te blijven: die van de algemene voorwaarden moet echt naar een hoger niveau getild worden.

Techniek en gebruiksvriendelijkheid ****

Om aan te sluiten op het vorige onderdeel: de kleine letters op de site zijn een kleine aantasting van de gebruiksvriendelijkheid. Vooral voor de wat oudere bezoekers en natuurlijk slechtzienden kan dat een rol spelen. Verder heb ik geen minpunten op dat vlak ontdekt. De site is vertrouwd van opzet en werkt volgens gebruikelijke patronen. De site is responsive en werkt ook prettig op kleinere schermen en mobiele apparatuur.

Teksten en informatievoorziening *****

De teksten op schuurman-schoenen.nl zijn van hoge kwaliteit. Ze hebben weliswaar een behoorlijk hoog marketinggehalte, maar ze zijn ook informatief, vlot en toegankelijk geschreven en ze bevatten nauwelijks taalfouten – afgezien van de nodige spatiefouten.

Ook met de kwantiteit van de informatie zit het wel goed, er wordt ruim voldoende informatie verschaft over de producten en service-gerelateerde onderwerpen.

E-commerce *****

De gehele website is met een certificaat beveiligd, dus veilig shoppen is gewaarborgd. Het bestellen verloopt via vier duidelijke stappen waarbij je ook naar vorige stappen kunt teruggaan om dingen te controleren of aan te passen. Je kunt betalen met iDeal, creditcard, PayPal, AfterPay (kosten: € 0,95) of VVV-cadeaukaart. Belgische klanten kunnen betalen met ING Homepay, Belfius/Directnet, KBC/CBC Online, Bancontact/Mr.Cash of Sofort.

Mijn testbestelling werd de volgende dag bezorgd in een goed passende omdoos. Het retourneren was gratis, ging vlot en de retourzending van tevoren aanmelden was niet nodig. Tijdens de bestelling werd ik met diverse mailtjes goed op de hoogte gehouden van de voortgang.

Conclusie ****1/2

Schuurman-schoenen.nl doet het op vrijwel alle fronten goed tot uitstekend. Het enige onderdeel uit de review dat met een voldoende iets lager scoort betreft de algemene voorwaarden. Het is een prettige, gebruiksvriendelijke, heldere, moderne, goed uitziende website zonder problemen of vervelende aspecten. Het bestellen en retourneren van mijn testbestelling verliep soepel en ook de klantenservice lijkt goed op orde.