Twinkle | Digital Commerce

Topman Ahold Delhaize: Alibaba en Amazon potentiële disrupters

2019-07-01
1000562
  • [nieuws]
  • 1:03

Het is mogelijk dat grote retailers als Amazon en Alibaba de foodmarkt opschudden, maar dan moeten ze zich op dat vlak nog wel eerst bewijzen. Dat stelt Frans Muller, de ceo van Ahold Delhaize, in een interview met NRC.

Volgens Muller hebben de partijen met name op het datavlak van voeding nog een slag te slaan. Zo stelt hij in het interview dat Ahold Delhaize in de afgelopen 150 jaar veel ervaring over inkoop, verkoop en verwerking heeft opgedaan. ‘Bovendien gaat een goede 70 procent van al onze verkopen via klantenkaarten. Dus we hebben heel veel kennis over de klanten die bij ons voeding kopen.’

Data

Die data is van belang om te weten wat er bij mensen in de buurt speelt, en aan welke producten ze behoefte hebben, vervolgt Muller. ‘Kopen ze vooral halal, of juist Aziatisch? Die kennis is belangrijk, want food is lokaal. Ik zou weleens willen weten wat Alibaba daar meer van weet dan wij.’

Frans Muller is vandaag precies een jaar ceo van Ahold Delhaize. Hij nam vorig jaar het stokje over van Dick Boer.