Twinkle | Digital Commerce

Belgische Cowboy in Nederland fietsland

2019-07-29
1000562
  • [interview]
  • 1:36

Een nieuw merk e-bike waagt zich in het al ruim voorziene fietsland Nederland. Het Belgische Cowboy verkoopt d2c ‘de meest opwindende fiets voor het stadsverkeer’, aldus de oprichters.

De webshop Cowboy.com, eind april in Nederland gelanceerd, biedt ‘prachtig ontworpen, high performance, connected elektrische fietsen voor nog geen 2.000 euro’, aldus Adrien Roose, medeoprichter en ceo van de Brusselse start-up. Zijn doelgroep bestaat uit stedelijke forenzen. ‘De meeste reguliere e-bikes zijn ontworpen voor oudere fietsers die ondersteuning nodig hebben tijdens het fietsen. Cowboy wil een fundamenteel andere elektrische fietservaring creëren: een betere ervaring in stedelijke mobiliteit.’ Het merk onderscheidt zich volgens de oprichter van anderen ‘door een smooth ride-gevoel, door de batterij naadloos in het frame te integreren en door de eigen communicatiemodule’. De fiets staat via die module in verbinding met de Cowboy-app die de fiets ‘bestuurt’: zo wordt er bijvoorbeeld via bluetooth door je smartphone diagnostische info verzonden naar de klantenservice, kun je je fiets volgen met GPS, is hij beveiligd met een digitale sleutel en is er navigatie aan boord.

De fietsen worden gemonteerd in Polen en vervolgens getransporteerd naar magazijnen van Cowboy in België en Duitsland. ‘Vanuit deze twee punten kunnen we makkelijk en snel ons product naar klanten versturen, meldt de ceo. De verzending loopt via Mondial Relay; zij nemen contact op met de koper en bezorgen op een afgesproken moment. Het bedrijf werkt samen met Go Bike Service voor alle reparaties die onder de garantie vallen. Voor kleine problemen – een lekke band bijvoorbeeld – heeft Cowboy ruim honderd servicepartners in ons land. ‘In de Cowboy-app vind je de dichtstbijzijnde’, laat Roose weten. In zijn ogen is mond-tot-mondreclame de beste marketing die er bestaat. ‘Onze activiteiten op dit gebied zijn er dan ook vooral op gericht positieve reviews van derden te verdienen en Cowboy te endorsen.’

Het interview met Cowboy is onderdeel van de rubriek 'Nieuw in de markt'. Deze rubriek komt maandelijks terug in Twinkle magazine.