Twinkle | Digital Commerce

NoFoodWasted: nieuwe app en internationale ambities

2019-06-12
17781000
  • 1:57

August de Vocht wil ‘stad voor stad’ Nederland veroveren met de nieuwe app van NoFoodWasted. Maar hij heeft ook internationale groeiplannen.

Dat vertelt de ondernemer aan Twinkle. Met zijn bedrijf NoFoodWasted lanceerde hij een kleine vijf jaar geleden een mobiele app om voedselverspilling tegen te gaan. Sindsdien is de oude applicatie steeds aangepast, vanochtend is er een geheel nieuwe app gelanceerd.

‘Het succes van de eerste jaren heeft ervoor gezorgd dat we uiteindelijk een mooie nieuwe omgeving konden bouwen. Dat heeft ons veel tijd en inspanning gekost. Nu kunnen we weer met volle kracht vooruit’, aldus de Vocht over zijn bedrijf, dat turbulente tijden heeft gekend.

Volgen niet meer nodig

Volgens de Brabantse ondernemer is de app veel eenvoudiger in gebruik geworden: ‘Voorheen moest je bepaalde winkels of restaurants actief volgen om hun aanbiedingen te zien. Nu krijgen gebruikers in één scherm te zien welke producten ze in de buurt kunnen bestellen die anders verloren gaan. Ze kunnen een order plaatsen en afrekenen met iDeal. Dan krijgen ze een code waarmee ze hun bestelling vanaf een bepaald tijdstip op kunnen pikken. Het volgen van bepaalde restaurants of winkels kan nog steeds, maar het hoeft niet meer om de app te kunnen gebruiken.’

Stad voor stad

De app bundelt aanbod van lokale restaurants en van supermarkten, bakkers en bijvoorbeeld groenteboeren. Zij kunnen een deel van hun aanbod geautomatiseerd en/of handmatig in de app zetten om artikelen te slijten voor ze weggegooid zouden worden. De Vocht: ‘Eerder probeerden we in heel Nederland zakelijke en eindgebruikers te werven, nu pakken we het meer stad voor stad aan. Zo zijn we nu vooral actief in Den Bosch, Eindhoven, Tilburg, Amersfoort en Hilversum. Eerder dachten we nog dat Nederland niet zo groot was, maar daar zijn we van teruggekomen.’

Geen ketens

Nofoodwasted.com, waarop overigens niet kan worden besteld (alleen mogelijk in de app), toont logo’s van supermarkten als Albert Heijn, Coop en Spar, maar het gaat dan steeds om losse afspraken met franchisenemers en eigen ondernemers. Anders dan concurrent Too Good to Go heeft De Vocht geen deals gesloten met landelijke ketens, al acht hij dat voor de toekomst niet uitgesloten. In totaal claimt NoFoodWasted al ruim 1,7 miljoen producten te hebben bespaard.

Europese ambities

De Vocht mikt op een nieuwe groeiperiode voor zijn bedrijf: ‘Eerst in Nederland, daarna ook daarbuiten. Je ziet in de meeste landen om ons heen dat er een of enkele spelers zijn op dit terrein, die hebben allemaal Europese ambities'