Twinkle | Digital Commerce

Blendle stopt met microtransacties

2019-06-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:05

Online kiosk Blendle stopt per augustus met de verkoop van losse artikelen. Consumenten kunnen dan alleen nog een premium-abonnement nemen. Voor een tientje per maand.

Met dat abonnement kan men onbeperkt tijdschriften lezen en krijgen ze dagelijks een nieuwsbrief met een selectie aan krantenartikelen en tijdschriften die voor hun het meeste geschikt zijn. Ook kunnen ze onbeperkt zoeken door het archief van drie miljoen artikelen en luisteren naar ingesproken stukken.

60.000 abonnees

De kiosk doet dat om zich volledig te focussen op de premium-abonnementen, die sinds twee jaar worden aangeboden. Zegt medeoprichter Alexander Klöpping tegen het AD. Inmiddels zijn er in Nederland 60.000 van deze abonnees, maar Blendle wil dit verhogen naar 100.000.

Wel blijft de dagelijkse selectie van krantenartikelen gewoon bestaan. De abonnees kunnen dan kiezen uit bepaalde thema’s zoals klimaat en wetenschap. Volgens Klöpping is de huidige groep abonnees van Blendle actiever dan de groep die micro-payments betaalde.

Winst

Ook hoopt het bedrijf op deze manier sneller winstgevend te worden. Iets dat met het aanbieden van losse artikelen niet lukte. Klöpping: ‘Uiteindelijk verdienen we een aardige berg kwartjes met de losse verkoop van artikelen. Maar het is nog niet gelukt om met die kwartjes winstgevend te zijn.’