2023-02-19T21:58:29

Twinkle | Digital Commerce

Picnic: ‘Wij zullen nooit 100 procent landelijke dekking bieden’

2019-05-16
1000562
  • 1:34

Picnic staat bekend als een bedrijf dat in hoog tempo marktaandeel verovert en nieuwe steden aan zijn bezorggebied toevoegt. Maar dat betekent niet dat de online super op termijn in heel Nederland te vinden zal zijn.

Dat stelt Nikki Oude Olferink, customer success manager bij de online super annex techbedrijf. 'Ons model is gericht op dichtbevolkte gebieden. En daar halen wij ook onze groei vandaag. Op afgelegen gebieden zullen wij dus minder snel van start gaan. We zullen dus nooit 100 procent landelijke dekking gaan bieden.'

Vriendelijke melkboer

Oude Olferink sprak vandaag op het CustomerFirst Congres, een evenement van Twinkle’s zustertitel CustomerFirst. Logischerwijs sprak zij, als customer success manager, over hoe Picnic klantcontact persoonlijk maakt. Zo wil Picnic met kleine gebaren heel dicht bij de klant staan. Bijvoorbeeld door deurstickers aan te bieden aan klanten als zij net een baby hebben gekregen. Zodat de Picnic-bezorger weet dat hij moet aankloppen in plaats van bellen, omdat anders de spruit wakker wordt. Of door een presentje te geven aan de klant als er net een kind is geboren. ‘Dat is een klein gebaar maar klanten waarderen dat enorm’, aldus Oude Olferink. ‘Wij willen niet alleen de melkboer zijn maar ook de vriendelijke melkboer.’

Om tafel

Een ander voorbeeld is dat Picnic wekelijks met klanten om tafel zit om de functionaliteiten van zijn applicatie te bespreken en daardoor te verbeteren. De applicatie is belangrijk voor de super, aangezien het de enige manier is voor een klant om boodschappen te bestellen bij de app only speler.

Mede door deze aanpak groeide het bedrijf in de afgelopen vier jaar dat het actief is enorm. Onlangs bleek nog uit een onderzoek van GfK, in opdracht van vakuitgave Distrifood, dat Picnic – in de steden waar het minstens een jaar actief is – in rap tempo marktaandeel wegkaapt van Albert Heijn.