Twinkle | Digital Commerce

Twinkle100-spelers populair onder phishingsites

2019-04-12
1000562
  • [nieuws]
  • 2:01

Internetfraudeurs gebruiken maar al te graag namen van webshops uit de Twinkle100 om klanten op het verkeerde been te zetten. Dat blijkt uit een analyse van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

De stichting analyseerde bijna 20.000 Nederlandse domeinnamen die sterke gelijkenissen hebben met de honderd grootste Nederlandse webshopmerken. Daarbij maakte de SIDN gebruik van de Twinkle100. Met behulp van Domeinnaambewakingsservice liet de SIDN de merknamen van de honderd grootse webshops van het land inscannen. Waarop een lijst uitrolde met namen die veel lijken op de desbetreffende e-tailers. Ter vergelijking: jaarlijks worden 80.000 nepshops ontdekt, een aanzienlijk deel lijkt dus ernstig op een speler uit de top honderd van de Twinkle100.

Schade consument en webshop

Ondanks het forse aantal domeinnamen, vermoedt de SIDN dat slechts bij een klein aantal daarvan daadwerkelijk sprake is van phishing. Bij ongeveer 600 domeinnamen heeft de stichting sterke vermoedens van internetoplichting. Hierbij proberen criminelen, door een webshop nagenoeg te kopiëren, een consument te misleiden en hem geld af te troggelen. Volgens de SIDN lijden gedupeerden hierdoor gemiddeld 200 euro schade. En ook het imago van de ‘echte’ webshop loopt een deuk op. De stichting laat weten dat de uiteindelijk uitkomst geen garantie is ‘maar wel een sterke indicatie’.

Typodomeinen

Volgens de stichting gaat het hierbij om zogeheten ‘typodomeinen’, websites waarvan de domeinnaam dus ernstig lijkt om een vertrouwde webshopnaam. Als voorbeeld noemt de organisatie het weglaten van een punt, zoals bij wwwah.nl, het verwisselen van letters (bijvoorbeeld Christineleduk.nl in plaats van Christineleduc.nl), en het gebruik van namen met synoniemen, zoals vitaminshop in plaats van vitaminstore.

De stichting onderzocht ook het aantal phishingsites per retailsector. Zo blijkt de sector Voeding & genotsmiddelen populair onder internetcriminelen. Ruim 6 procent van de geregistreerde webshopnamen in die sector heeft veel weg van een phishingsite. De categorie Wonen & inrichting, huishouden is het minst populair onder internetdieven met een percentage van 1,88 procent.

‘Alert blijven’

Samen met de Consumentenbond haalde het SIDN vorig jaar nog duizenden malafide webshops uit de lucht. Algemeen directeur Roelof Meijer stelt dat het echter nog steeds een groot probleem is. ‘Het is dus zaak voor consumenten om alert te blijven. Ongeloofwaardig lage prijzen, slechte vertalingen en alleen kunnen betalen met cryptocurrency zijn bijvoorbeeld aanwijzingen dat een website niet in de haak is.’

Retailers kunnen op de site van de SIDN controleren of hun merknaam vaak doelwit is van webcriminelen. Volgens de stichting hebben gebruikers van de Domeinnaambewakingsservice binnen één jaar tijd het aantal gevallen van online merkmisbruik met domeinnamen gehalveerd.