12 mei is het weer Moederdag. Voor iedereen onder ons die geen eigen creatie meer in elkaar knutselt op de basisschool, hoort daar inmiddels een attent Moederdagcadeau bij. De (online) zoektocht naar een cadeautje breekt in april en mei dan ook massaal los. Wist je dat er in mei 2018 ruim 200.000 keer is gegoogled naar de term ‘Moederdagcadeau’? En dat is dan slechts één zoekterm-variant. Met andere woorden: de vraag is aanwezig. En waar vraag is moet aanbod zijn. In dit artikel zes e-commerce tips die moeten resulteren in extra Moederdag-omzet.
Tekst: Robin Blokland & Merel Sonnemans
1. Zorg voor een aansprekend aanbod
Dit lijkt voor zich te spreken: zorg voor een leuke actie en aansprekende producten waarmee je jezelf kunt onderscheiden van andere shops en waarmee je consumenten extra triggert om bij jouw shop te bestellen. Je kunt met je aanbod verschillende kanten op:
- De klassieker: een kortingsactie. Kortingsacties doen het altijd goed; consumenten zijn nu eenmaal gevoelig voor kortingen.
- Stel speciale Moederdagsets samen, waarbij je een aantal producten bundelt tot een mooi pakket. Dit is vooral handig wanneer je geen korting kunt of wilt geven. Of wanneer je nog iets extra’s wilt doen naast een kortingsactie.
- Cadeaubonnen: Dit is een geliefd moederdaggeschenk, zeker onder de last-minute shoppers. En toch zijn cadeaubonnen in webshops vaak een ondergeschoven kindje. Vergeet deze dus niet! Met name de laatste dagen in de aanloop naar Moederdag kun je cadeaubonnen extra in de spotlights zetten.
2. Creëer inspirerende Moederdag-content
Moederdag-content is niet alleen goed voor je organische vindbaarheid, maar ook voor je conversieratio. Want je wil het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk maken. Potentiële klanten moeten niet op zoek hoeven gaan naar Moederdagcadeaus op jouw webshop. Aan wat voor content je dan moet denken? Bijvoorbeeld een Moederdag landingspagina, banners op belangrijke pagina’s waarmee je naar die pagina verwijst, en een verrassende Moederdag blog.
De Moederdag landingspagina: extra zichtbaarheid voor je (kortings)actie
Met een speciale landingspagina voor moederdag sla je twee vliegen in één klap. Ten eerste kun je je acties extra promoten, want de Moederdag landingspagina is bedoeld om jouw Moederdag-aanbod te etaleren. Met banners op belangrijke pagina’s in je shop kun je bezoekers naar de pagina doorverwijzen. Laat in de banners je actie duidelijk naar voren komen. Zo zorg je dat bezoekers de actie niet missen. Bijkomend voordeel: met de banners herinner je ook de latente Moederdagshopper aan de aankomende feestdag.
De Moederdag landingspagina: ideale bestemmingspagina
Naast een extra promotiekans kun je deze pagina gebruiken als bestemmingspagina. Zet je een Moederdag-campagne op met Google Ads? Met deze pagina heb je meteen een heel relevante bestemmingspagina. En niet alleen voor betaald verkeerd, maar ook voor organisch verkeer kan de pagina een doel dienen. Want als je de pagina voorziet van goede content kun je ook organisch op Moederdag-termen gaan ranken. Denk daarbij aan geoptimaliseerde teksten en kopjes, meta tags en alt-tags bij afbeeldingen waarin je Moederdag-termen opneemt. Idealiter bouw je ook een aantal linkjes naar deze pagina toe. Deze Moederdag-pagina kun je jaarlijks hergebruiken. Daarmee behoud je ook je opgebouwde SEO-waarde.
Optimaliseer de pagina voor een goed conversieratio
Om de verkoop extra te boosten kun je ook aan de slag met conversieoptimalisatie. Help consumenten bij het maken van hun keuze. Zorg bijvoorbeeld dat je de bestsellers uitlicht. Of nog beter: de bestsellers per productcategorie. En vergeet de cadeaubon op deze pagina niet.
Een Moederdag-blog
Wil je nog iets extra’s doen? Dan kun je naast de landingspagina een blog schrijven. Steek deze juist niet commercieel in. Geef dus niet alleen cadeautips vanuit jouw productaanbod, maar pak het breder aan. Bijvoorbeeld hoe je je moeder een hele speciale dag bezorgt; van ontbijt op bed, een verwenmiddag tot aan een attent cadeautje. Zo is jouw (commerciële) boodschap verstopt in een niet-commercieel bericht. Daarmee spreek je een bredere doelgroep aan en is de kans groter dat je meer interactie rondom je bericht creëert.
3. Stem je advertenties af op je Moederdag-actie
Moederdag-campagne met tekstadvertenties
Zoals eerder benoemd wordt er vanaf april tot aan Moederdag online flink gezocht naar moederdag-cadeaus. Jouw shop moet dan natuurlijk zichtbaar zijn. Richt daarvoor een speciale Moederdag-campagne in:
- Richt je qua zoektermen op Moederdag gerelateerde termen.
- Neem in de tekstadvertenties jouw (kortings)actie op.
- Maak gebruik van de promo-extensies die Google Ads biedt. Daarmee valt jouw aanbieding nog nét wat meer op.
Heb je een actie rondom specifieke producten, waarvoor je een zoeknetwerk campagne hebt lopen? Neem in de advertentieteksten van die campagne tijdelijk de moederdag-actie op, om even een extra boost aan je ctr te geven. En zorg dat je ook hier de promo-extensie toevoegt.
Optimaliseer je productkenmerken met feedregels
Je Moederdag-producten kun je ook via shopping campagnes nog een extra impuls geven. Je wilt daarbij met name dat jouw artikelen getoond worden op de zoekresultatenpagina bij zoektermen als ‘Moederdag-cadeau’. Via feedregels in het Merchant Center kun je je productkenmerken optimaliseren voor die zoektermen. Voeg bijvoorbeeld ‘Moederdag-cadeau’ of ‘Moederdag-special’ toe aan de producttitel.
Zet een Moederdag shopping campagne op
Nu zoekt niet iedereen zo breed naar Moederdag-cadeaus. Iemand die al een idee heeft van wat hij/zij wil kopen, zal gericht naar dat product zoeken. Dus je wil dat je producten ook op de niet-Moederdag-zoektermen gevonden worden. Je krijgt dit het gemakkelijkst voor elkaar door het opzetten van een Moederdag shopping campagne:
- Zet een campagne op met hoge prioriteit, zodat producten uit deze campagne voorrang krijgen.
- In deze campagne staan alléén je Moederdag-producten. Je kunt dit handmatig doen of de producten door middel van een feedregel labelen en zo eenvoudig filteren.
- Zet je cpc’s iets hoger in zodat je goed zichtbaar bent ondanks de extra concurrentie rondom Moederdag.
- Kijk kritisch naar de uitsluitingstermen. Heb je een aantal producten flink afgeprijsd, dan wil je nu wellicht juist wél gevonden worden op generieke(re) termen die je normaliter zou uitsluiten. Je budget moet dit overigens wel toelaten.
- Zet je geen losse campagne op? Dan kun je je huidige campagnes tijdelijk optimaliseren door de cpc’s op productniveau in je originele shopping campagnes verhogen.
- Let op je dagbudget. Hoe je je shopping strategie ook insteekt, hou in je achterhoofd dat vertoningen, klikken en gemiddelde cpc’s in aanloop naar Moederdag kunnen stijgen (en niet alleen voor termen in combinatie met Moederdag). Daardoor is het slim om je dagbudget tijdelijk te verhogen. Dan loop je geen potentiële klanten mis.
Bied meer op je remarketinglijsten
Wat betreft advertentieruimte ligt er veel concurrentie op de loer rondom Moederdag. Maak daarom slim gebruik van de remarketingopties binnen je campagnes. Klanten die bekend zijn met je shop of zelfs eerder bij je gekocht hebben, zijn sneller geneigd een aankoop te doen dan nieuwe klanten. Zet daarom extra bodaanpassingen in op je remarketinglijsten, zodat zéker die klanten jouw advertenties te zien krijgen tijdens hun cadeau-zoektocht.
4. Maak gebruik van je e-maillijst
E-mailmarketing is een ideaal middel om je doelgroep te bereiken, te inspireren en te activeren. Maak hier gebruik van door je nieuwsbrief-inschrijvers te herinneren aan Moederdag. Voor optimaal resultaat kun je ervoor kiezen om twee mailings te sturen:
Mailing 1: De aankondiging
Verstuur deze e-mail twee tot drie weken voorafgaand aan Moederdag. Gebruik deze mail om de lezers te voorzien van een aantal originele cadeautips en natuurlijk om ze op de hoogte te brengen van jouw Moederdag-actie.
Mailing 2: De reminder
Stuur deze mail in de week voorafgaand aan Moederdag. Welke dag is afhankelijk van je verzendtijd. Verstuur deze mail een paar dagen vóór de laatste verzenddag waarbij een bestelling nog op tijd binnen is. Met deze mail spreek je de last-minute shoppers aan. Zorg dat je hier slim op inspeelt. Licht bijvoorbeeld voor de échte last-minute shoppers de cadeaubon nog eens extra uit.
5. Social
Moederdag is een ideaal moment om social media in te zetten. Deel jouw kortingsactie onder je volgers. En heb je die niet-commerciële blog geschreven uit tip twee? Dat is ideale content voor een social-media post. Juist omdat het niet overduidelijk commercieel is kunnen mensen een dergelijke post waarderen en kun je een dialoog uitlokken (en dus meer betrokkenheid rondom je merk). Je zult overigens niet de enige zijn die Moederdag aangrijpt voor social media exposure, dus voor meer bekendheid rondom jouw actie is het slim om ook advertenties in te zetten. Vergeet hierbij ook de kracht van remarketing niet. Zet bijvoorbeeld een extra campagne in op jouw Facebook-remarketinglijsten.
6. Zorg voor de juiste verzendverpakking
Nu je de doelgroep hebt bereikt middels de hierboven genoemde tips, moet je uiteraard ook voorbereid zijn op het proces dat volgt na een bestelling. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat de producten, welke je promoot voor Moederdag, voldoende op voorraad zijn. Daarnaast dien je ervoor te zorgen dat je voldoende verpakkingsmateriaal op voorraad hebt én hiermee (feestelijk) inspeelt op Moederdag. De verpakking is namelijk net zo belangrijk als de inhoud. En dat geldt zeker wanneer het een product verpakt voor een geliefde moeder.
Er zijn verschillende verpakkingen die moeders blij maken bij ontvangst en opening van het pakketje. Eén van de meest populaire verpakkingen voor Moederdag zijn speciaal bedrukte brievenbusdozen. Zo zijn er bijvoorbeeld brievenbusdozen met strik en brievenbusdozen met cadeaudesign. Hiermee verzend je gemakkelijk sieraden, accessoires en andere lichte producten. Als je het pakketje écht persoonlijk wil maken, schrijf dan op een etiket wat de ontvanger van het pakketje voor je betekent.
Een flesje wijn is een tijdloos geschenk en ideaal voor Moederdag. Met een sterke wijnverpakking ben je ervan verzekerd dat de fles zonder schade bij de ontvanger aankomt. Vul de verpakking eventueel aan met stijlvol vulmateriaal, om een extra wow-effect te creëren bij ontvangst. Je kunt er ook voor kiezen om de verpakking geheel te verpakken met cadeaupapier. Wie vindt het nou niét leuk om echt iets uit te pakken?!
Tot slot een stukje expectation management: verwacht geen Black Friday-taferelen rondom Moederdag. Maar met extra aandacht en de juiste inzet van kanalen zorg je voor bovengemiddelde conversiecijfers, ook wanneer je aanbod geen producten uit de populaire cadeau-branche bevat (zoals kaarten, bloemen, kleding, sieraden, boeken etc). Met bovenstaande tips bereikt jouw Moederdag-actie jouw doelgroep en zul jij die mooie piek in je resultaten zien.
Robin Blokland is marketeer bij Bunzl Retail & Industry. Merel Sonnemans is e-commerce marketeer bij Evoworks.
Handige tips en leuk geschreven over ecommerce en webdesign kan een goede moederdag worden voor mijn website
@Wesley,
Inhoudelijk sterke "reactie" (not!). Ben je nu blij met een linkje die verwijst naar je "webdesign" website?