Twinkle | Digital Commerce

Webshop nog geen winstmachine voor Lidl Nederland

2019-04-19
1350760
  • [nieuws]
  • 1:08

Lidl opende drie jaar geleden een webwinkel met non-food artikelen in Nederland. De omzet groeit sterk, de marges zijn nog niet groot.

Dat zei hoofd marketing Jorieke de Vries op het congres What’s going on in Retailing.

Lidl opende in het voorjaar van 2016 de virtuele deuren van Lidl-shop.nl, de snel groeiende nummer 74 van de Twinkle100. Op de site zijn alleen non-food artikelen te koop. Al langer slijt Lidl reizen online, via Lidl-reizen.nl. De Vries: ‘Of je nou een reis verkoopt of een stoel, het is hetzelfde spel. Dankzij onze internationale schaal kunnen we groot inkopen.’

Marge

Lidl-shop.nl is nog geen winstmachine, aldus De Vries. Gevraagd naar de prestaties van de webshop zei ze vanochtend in Bussum: ‘Omzettechnisch draait het hartstikke goed. Maar onder aan de streep is het lastig geld over te houden, zeker in Nederland. Het gaat om heel weinig marge, dat hoor je elders natuurlijk ook als het gaat om e-commerce. De vraag waar we met zijn allen in Nederland mee bezig zijn is hoe we de kosten kunnen drukken.’

Boodschappen

Concrete plannen om ook online boodschappen te gaan verkopen in Nederland liggen er niet, aldus De Vries na haar presentatie tegen Twinkle. Op de Duitse thuismarkt is de discounter gestopt met verslevering. Op kleine schaal levert Lidl wel versproducten in België, per fiets, en alleen in Gent.