Retailers Bever en CoolCat hoeven de terugbetaalboete, die hen in 2016 door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) werd opgelegd, niet te betalen.
Dat heeft het College van Beroep voor het Bedrijfsleven bepaald. De twee winkels kregen in 2016, met nog drie andere shops, boetes van in totaal bijna zes ton voor het niet altijd terugbetalen van de bezorgkosten bij retournering. Bever kreeg een boete van 198.000 euro, CoolCat moest 220.000 euro betalen. Deze boetes werden eerder al verlaagd. Ook webwinkels Kiesdejuistesportbh, Shoebaloo en Hipvoordeheb werden beboet. CoolCat, Bever en Shoobaloo gingen daartegen in beroep. Het beroep van Shoobaloo loopt nog.
Geen waarschuwing
Volgens de winkels die in hoger beroep gingen, was er sprake van ongelijke behandeling door de ACM. Een aantal andere webwinkels kregen namelijk een waarschuwing nadat zij de regels overtraden. De beboette webwinkels kregen die kans echter niet, stelden zij. Daarin hebben twee van hen nu dus gelijk gekregen. Dat gelijk kregen zij eerder, toen de boetes werden verlaagd, ook al. De rechter besloot destijds dat het niet eerst waarschuwen van de beboette webwinkels in strijd was met het gelijkheidsbeginsel.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ACM-boetes Bever en CoolCat van tafel
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.