Twinkle | Digital Commerce

E-mail is niet dood

2019-03-11
1000562
  • 2:51

Op maandag stuur je je klant een aanbieding voor zijn verjaardag, op dinsdag een reminder dat er nog iets in zijn winkelmandje ligt, op woensdag dat zijn favoriete product in prijs is verlaagd en op donderdag vertel je hem dat hij een exclusieve deal krijgt die alleen vandaag geldig is. Geen wonder dat hij zijn e-mails niet eens meer leest. Herkenbaar? Stop dan met online stalking en focus je weer op online marketing.

Tekst: Dennis Peters

Laatst verscheen er een artikel op Twinkle waarin de schrijver zich afvroeg of e-mailmarketing niet ver over zijn hoogtepunt is. Een terechte vraag. Er worden namelijk nog altijd te veel e-mailings verzonden zonder dat er goed over de match tussen content en ontvanger is nagedacht. Dit schieten met hagel kan ertoe leiden dat klanten zich niet alleen afmelden van je e-mails, maar zelfs zodanig geïrriteerd raken dat ze hun e-mails helemaal niet meer lezen. En dat is het laatste wat je wil bereiken.

Als marketeer wil je je publiek tevreden houden met zorgvuldig samengestelde, persoonlijke en correct getimede e-mails. E-mailmarketing biedt een legio kansen om de relatie met je klant te behouden en zelfs te versterken. Daarom zetten we een aantal tips op een rijtje die je helpen bij het opstellen van een e-mailcampagne.

1. Baseer je e-mailfrequentie op de customer journey

Denk bij het uitsturen van een e-mailing aan de klant en niet aan jezelf. Klanten geven vrijwillig toegang tot hun inbox, dus het minste wat je kan doen om deze gastvrijheid te respecteren, is de e-mailfrequentie op hen aanpassen. Vraag je af in welke fase van de customer journey klanten zich bevinden en hoe dit de berichtfrequentie beïnvloedt. Een klant die regelmatig een aankoop doet, kan een hogere frequentie aan e-mails bijvoorbeeld beter waarderen dan een nieuwe klant.

2. Let op je timing

Denk niet dat één specifiek verzendmoment werkt voor iedereen. Door de inzet van AI kan op een eenvoudige manier het perfecte verzendmoment per persoon worden vastgesteld, op basis van eerdere tijdstippen waarop klanten e-mails openden. Als je weet dat een klant vaak zijn e-mails checkt in de trein naar huis, dan is dat een belangrijk momentum waar je op kunt inspelen. Een gepersonaliseerde timing draagt bij aan hogere openratio’s. Deze inzichten, in combinatie met recent online gedrag, vormen de basis voor de optimalisatie van verzendingstijd.

3. Automatiseer verstandig

Er zijn genoeg tools om e-mailmarketing te automatiseren, dus gebruik deze verstandig. Er bestaan tools waarmee je als marketeer een maximale frequentie kunt instellen voor het aantal berichten dat binnen een bepaalde tijd naar één klant wordt verstuurd, ook wel verwoord als ‘het managen van marketing pressure’. Dit gaat verder dan e-mails alleen, je kunt ook frequentielimieten instellen voor andere kanalen, zoals voor social media, sms, DM en push berichten. Ook daar wil je je aanwezigheid binnen de perken houden.

4. Test en kom erachter wat werkt

Probeer eens wat vaker dingen uit bij kleine groepen door middel van A/B-testen of Mutlivariate-testen. Alleen zo kom je erachter wat werkt, en wat niet. Ideeën die je achter de tekentafel verzint, hoeven namelijk niet per se in de praktijk te werken. Ook uitprobeersels die een flop blijken te zijn, leveren belangrijke inzichten.

Als goede e-mailmarketeer ben je vastbesloten om regelmatig in contact te blijven met je klanten. Vergeet alleen niet dat relevant blijven nog veel belangrijker is. Blijf op de hoogte van de behoeftes van je klanten en beweeg mee. Alleen zo blijf je de moordende concurrentie voor en voorkom je dat je zorgvuldig samengestelde e-mailcampagne ongeopend in de prullenbak belandt.

Dennis Peters is regional sales director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud.