Veel consumenten hebben een voorkeur voor het ontvangen van hun pakketjes in de avonduren. De meeste top-20 Twinkle100-spelers bieden die service echter niet; wie wel 's avonds levert, vraagt daar soms ook nog een toeslag voor.
Een recente peiling van Kieskeurig.nl wijst uit dat de meeste kopers - 38 procent, volgens het onderzoek - voor avondbezorging zouden kiezen, indien mogelijk. Naar aanleiding daarvan legde de UC Group de twintig grootste Twinkle100-spelers onder de loep, met uitzondering van foodspelers: daaruit bleek dat slechts acht van hen de optie tot avondlevering aanboden in de check-out, te weten Coolblue, wehkamp, de Bijenkorf, Nespresso, Bax-shop, bol.com - mét Selekt-lidmaatschap-, Kamera Express en Alternate.
Van die acht spelers vragen er vijf géén aanvullende kosten; klanten van Kamera Express, Alternate en bol.com - zonder Selekt-lidmaatschap - moeten echter bijbetalen om hun pakjes in de avonduren geleverd te krijgen.
Achterstand
'Nederlandse topwebshops hebben een grote achterstand in te lopen op het gebied van het bieden van avondlevering', concludeert E-fulfilmet Academy. 'En dat ligt zeker niet aan de logistieke dienstverleners: marktleider PostNL en nummer twee in de pakketdistributiemarkt, DHL Parcel, bieden een prima avond-afleveringsservice. Dus de webshops, en vooral de grotere webshops, kunnen deze service inkopen en aanbieden. En toch zijn veel webshops nog niet zo ver.'
Gek om te spreken over 'het inlopen van een achterstand' als het gaat om de voorkeur van de klant. Bovendien: de klant geeft misschien de voorkeur aan avondlevering, maar uit andere onderzoeken blijkt duidelijk dat klanten gewoonlijk niet bereid zijn meer te betalen voor een levering op een specifiek moment. De bezorgdiensten vragen over het algemeen wel een vergoeding voor levering in een bepaald tijdvak - logisch ook als de routes er minder efficiënt van worden. Wie zou dan logischerwijs iets moeten veranderen: de klant zijn verwachtingspatroon t.o.v. de kosten van bezorging, of de webshop?