Twinkle | Digital Commerce

Gezocht: retourmanager e-commerce fashion

2019-02-13
1024512
  • 1:29

Hoe kun je de retourstroom van je webshop terugdringen? Is dat eigenlijk wel noodzakelijk? En hoe doe je dat cross-border? De expertgroep Cross-Border (E-)commerce van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft zich dit jaar op het retourvraagstuk gericht.

De groei die online verkoop doormaakt, is enorm. Dat biedt kansen, maar zorgt ook voor enkele bedreigingen. Eén daarvan is het hoge retourpercentage in fashion: 15 procent - 40 procent is heel normaal, aldus de Het verwerken van die retourzendingen kost geld. Uit onderzoek blijkt dat het verminderen van het retourpercentage met 1 procent al een enorm positieve impact op de winstgevendheid heeft.

Om het retourproces te vereenvoudigen bieden e-tailers tal van oplossingen. Maar wat werkt? Is er een verschil tussen e-tailers en bijvoorbeeld marktplaatsen? En daarbij: kun je wel zo eenvoudig zeggen dat het retourvraagstuk alleen een probleem is? In het onderzoek naar het retourvraagstuk onderscheiden de experts drie pijlers: het voorkomen, het verminderen en het vermarkten van retourzendingen.

Analyse

Deze drie pijlers bieden online verkopers een handvol tools om de crossborder retourstroom beter te controleren. Welke pijler voor welke e-tailer het beste werkt, vraagt om onderzoek. In de bluepaper worden als richtlijn drie stappen genoemd:

  1. Breng je retourzendingen in kaart
  2. Focus je inspanningen. Bekijk in welke pijler de meeste (of makkelijkste) winst te behalen valt
  3. Ga met het retourvraagstuk aan de gang

Een retourmanager, die aan deze drie stappen van het retourvraagstuk kan werken, ontbreekt te vaak in een online cross-border (fashion)organisatie. Daardoor blijft het retourproces te vaak een probleem in plaats van dat het een kans wordt.

Twinkle besteedt de komende tijd aandacht aan de bevindingen van diverse expertgroepen van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. Zij publiceerden hun conclusies in de bundel ´WIndow to the world´, op 23 januari. Op de site van ShoppingTomorrow zijn de bluepapers van de verschillende expertgroepen te downloaden.