Twinkle | Digital Commerce

'Supers misbruiken btw-verhoging niet'

2019-01-04
1024512
  • [nieuws]
  • 1:14

Supermarkten grijpen de verhoging van het laagste btw-tarief niet aan om prijzen verder omhoog te schroeven dan nodig. Dat blijkt uit onderzoek van prijsanalist IPVdata.

Waar aanbieders van boodschappen vroeger per artikel 6 procent van de prijs aan de fiscus moesten afdragen, is dat nu 9 procent: om verkoopbedragen procentueel mee te laten stijgen, komt het effectief neer op een absolute prijsstijging van 2,83 procent per artikel. Gemiddeld hebben supermarkten volgens IPVdata hun prijzen met drie procent verhoogd: dat zou 0,17 procent teveel zijn, toch is de omzetting 'netjes', aldus de prijsanalist.

Staartje

Nu supermarkten onder een vergrootglas liggen, is dat dan ook logisch, zegt mede-oprichter Matthijs Neppelenbroek. Zodra de aandacht slijt, komt er wellicht weer beweging: 'Ik sluit niet uit dat er later nog verhogingen komen, of misschien wel verlagingen als de ene supermarkt ontdekt dat de concurrent een paar centen minder heeft verhoogd.'

Wel of niet

Volgens het onderzoek, waarin de online prijzen van supermarkten onder de loep gelegd zijn, hebben retailzusters Dirk en DekaMarkt als enige supers hun prijzen met minder dan 2,87 procent - namelijk 2,5 procent - opgeschroefd. Het in Noord-Nederland actieve Poiesz heeft, in elk geval tot gisteravond, nog niet aan genoemde bedragen gesleuteld. Supermarktketen Marqt, die 18 fysieke winkels telt, belooft de btw-wijziging zelfs helemaal niet door te voeren op verse groenten en fruit.

Lees ook: 'Prijswijzigingen na hoger btw-tarief: 'Een monsterklus' (02-01-'19)