Twinkle | Digital Commerce

Belgische zuster Hudson’s Bay sluit webshop

2019-01-04
991557
  • [nieuws]
  • 2:47

De webwinkel van de Belgische warenhuisketen Galeria Inno gaat eind deze maand dicht. Voor de zogenoemde solden, de uitverkoopperiode bij onze zuiderburen, zijn klanten nu al aangewezen op de fysieke winkels.

Galerio Inno, kortweg Inno, mailde zijn klanten op oudejaarsdag over de aanstaande afsluiting van de koopmogelijkheid op Inno.be. Een opmerkelijk besluit, stelt note bene de e-commerce directeur van de keten met 16 vestigingen. 'Het is ons Duitse moederbedrijf Galeria Kaufhof dat beslist heeft onze webwinkel stop te zetten', vertelt Jok Junius aan de Belgische zakenkrant De Tijd.

We hebben de ambitie en de noodzaak voor een nieuwe webshop. Maar we wachten op de strategie van onze nieuwe aandeelhouder. Zolang die onduidelijk is, doen we lokaal geen grote investeringen.

HBC Europe

Galeria Inno was tot afgelopen zomer onderdeel van HBC Europe, waarmee de Canadese Hudson's Bay Company op ons continent opereert. Tot HBC Europe behoren ook de formules Galeria Kaufhof in Duitsland en Hudson’s Bay in ons land. Met Saks OFF 5TH is HBC zowel in Nederland als Duitsland actief.

Monsterverbond

Inno werd verkocht aan Signa, de eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Daarop volgde een joint venture tussen Signa en HBC, waarbij eerstgenoemde de meeste zeggenschap kreeg. Door dit monsterverbond bleef het Belgische Inno gelieerd aan Hudson’s Bay in Nederland en kwamen de voormalige Duitse concurrenten Karstadt en Kaufland in dezelfde handen.

Wachten op Signa

Wat ‘onze nieuwe aandeelhouder’ Signa met Inno voorheeft is onduidelijk, zegt Junius: 'We weten nog niet of Karstadt (Signa’s vlaggenschip, red.) voorstander is van een gecentraliseerde aanpak.’ Die zou mogelijk ook gevolgen kunnen hebben voor de andere ketens waar Signa nu de scepter over zwaait.

De omzet van Inno daalde in 2017 met 2 procent tot 336 miljoen euro. Het online aandeel daarvan is niet bekend, noch is duidelijk of er winst werd gemaakt met de online activiteiten. Overall wist Inno wel winst (7,3 miljoen euro netto) te boeken in het jaar dat zuster Hudson’s Bay startte in Nederland. Die formule kampt met verliezen, net als Kaufland in Duitsland.

Verliezen bij Hudson’s Bay in Nederland

De Telegraaf meldde onlangs dat de dertien warenhuizen van Hudson’s Bay in Nederland afgelopen jaar meer dan 80 miljoen euro verlies draaiden. Een ontslagronde wordt niet uitgesloten. ‘Dat er iets gaat gebeuren is duidelijk, maar de nieuwe eigenaren moeten nog besluiten nemen’, aldus een woordvoerster tegen de krant.

'Webshop niet op orde'

Voor in totaal zestien panden in ons land heeft Hudson’s Bay langlopende huurcontracten gesloten. Ruper Parker Brady vertelde onlangs aan de collega’s van MarketingTribune dat de magie van het nieuwste warenhuis van Nederland er wel van af is. Volgens de retailexpert is het ‘in al die splinternieuwe luxe warenhuizen niet echt volks gezellig te krijgen. Bovendien is de webshop nog steeds niet op orde.’

De Bijenkorf in België
De Bijenkorf, in België alleen online actief, heeft een warenhuisconcurrent minder in de strijd om de Vlaamse webshopper. Topman Giovanni Colauto vertelde onlangs aan RetailDetail dat de keten goed boert bij onze zuiderburen. Uit het interview: 'E-commerce groeit met dubbele cijfers en weegt nu bijna 200 miljoen euro, op een totale omzet van zo’n 850 miljoen. De webshop is onze tweede winkel. We staan op de tiende plaats in de Twinkle100, de rangschikking van online retailers in Nederland. In mode staan we op de vierde plaats. En we zijn winstgevend! Ook in België loopt het hard: de Belgische consument heeft een goed smaakniveau en toont interesse voor hoger geprijsde items.'