Etos heeft een deal gesloten met zijn franchisenemers. Afgesproken is dat bij de opening van een webshop, komend jaar, de zelfstandige ondernemingen meedelen in de online omzet.
De Ahold Delhaize-dochter kan hierdoor begin volgend jaar een webwinkel openen. Op de website van Etos kunnen consumenten nu alleen nog informatie vinden van producten. Deze bestellen kan echter nog niet.
Eerder dit jaar gaf general manager Jan-Derek Groenendaal in gesprek met Het Parool aan dat Etos van plan zou zijn om een eigen online abonnementsdienst te starten voor veel verkochte producten. ‘We denken er over om via een eigen dienst ook abonnementen aan te bieden op producten die je regelmatig koopt, zoals scheermesjes of luiers.’
Horde
Het akkoord met de franchisers is een belangrijke horde voor Etos. Bij Hema eindigde een geschil met franchisenemers dit jaar in de rechtbank. De partijen konden het niet eens worden over de vraag wie welk gedeelte van de kosten voor e-commerce moest betalen. Ook over de verdeling van de online opbrengsten verschilden de meningen. Na de overname door Marcel Boekhoorn is dat geschil bijgelegd. En ook bij Etos’ zuster Albert Heijn was enkele jaren geleden sprake van ontevredenheid onder franchisers.
In Twinkle 9, die morgen verschijnt, besteden we meer aandacht aan de ingewikkelde dans tussen franchisegevers en -nemers op het gebied van e-commerce.
Welkom in 2018, Etos.