Twinkle | Digital Commerce

Zalando introduceert outfit-algoritme

2018-10-30
1000562
  • [nieuws]
  • 1:15

Het tonen van complete outfits inspireert klanten meer dan losse artikelen, constateert Zalando: daarom lanceert de fashion speler een zelfgebouwd algoritme dat via personalisatie voorstellen doet voor kledingcombinaties.

Vanaf deze week krijgen Zalando-klanten in alle 17 markten, dus ook in Nederland, de door het algoritme samengestelde outfits te zien.

Anchor items

De 'Algorithmic Fashion Companion', zoals Zalando zijn algoritme noemt, werkt op basis van machine learning en kan bij elkaar passende kleding selecteren. De basis daarvoor vormt een anchor item dat consumenten tot maximaal zes maanden geleden kochten of op hun verlanglijst plaatsten. Ook accessoires maken deel out van de gepresenteerde kledingcombinaties.

Hogere conversie

Klanten die in Zalando's webshop outfits tegenkomen, bleken vaker en meer te bestellen, bemerkte de nummer 3 van de Twinkle100: conversieratio en basket size blijken significant te stijgen. Wellicht is het verstandig daarbij alvast een alternatief te bieden; klanten sturen outfits namelijk ook sneller retour dan losse artikelen, meldde digital commerce bureau De Nieuwe Zaak vorig jaar op basis van eigen onderzoek.

Beter dan mensen

Om het combineren te leren, 'bestudeerde' het algoritme meer dan 200.000 door stylisten samengestelde outfits uit Zalando's personal shopping-programma Zalon. Testresultaten wijzen uit dat combinaties gemaakt door de 'AFC' inmiddels zelfs vaker als 'goed' beoordeeld worden dan door mensen samengestelde outfits. Toch blijft nog steeds een human touch voelbaar, zegt Personalisation Product-specialist Marta Skassa: 'De kleur van dit seizoen is bijvoorbeeld geel. Het algoritme maakt die outfit-aanbevelingen kosteloos beschikbaar voor Zalando-klanten.’