Twinkle | Digital Commerce

Lightspeed presenteert methode om retailsucces te meten

2018-10-24
1041586
  • [nieuws]
  • 1:07

Lightspeed presenteert vandaag zijn ‘Retail Success Index’ in Nederland. Aan de hand van een vragenlijst krijgen retailers inzage in hoe ze scoren op vijf kritieke gebieden. ‘We’re hoping to create a new benchmark’.

Dat zei ceo Dax Dasilva vanochtend in de Jaarbeurs, waar Lightspeed Connect plaatsvindt. De Canadese aanbieder van kassa en webwinkelsoftware, drie jaar geleden eigenaar geworden van het Nederlandse SEOshop, organiseert jaarlijks een congres in Utrecht. Met ruim achthonderd ondernemers gaat het volgens Lightspeed inmiddels zelfs om ‘het grootste omnichannel event in Europa’. Anders dan vorig jaar is de voertaal vandaag overigens weer Nederlands, in plaats van Engels.

Voor klanten en niet-klanten

De Retail Success Index biedt ‘zelfstandige retailers een 360° blik op hun ondernemingen en identificeert groeimogelijkheden’, is de belofte van Lightspeed, waar SEOshop-oprichter Ruud Stelder begin dit jaar vertrok. De tool kan zowel door klanten als niet-klanten van Lightspeed worden ingezet, of ze nu online en/of offline actief zijn, en steeds worden herhaald.

Sterk retailmodel

Wie de vragenlijst invult krijgt scores terug op ‘vijf kritieke gebieden die bijdragen aan een sterk retailmodel’, aldus Lightspeed: voorraadbeheer, personeelsbeheer, marketing & klantrelatiebeheer, data-intelligentie en verkoopsucces. Zo moeten concurrentieposities, sterke punten, verbeterpunten én verbetertips naar voren komen.