SEOshop komt in Canadese handen. De Amsterdamse maker van e-commerce software wordt helemaal overgenomen door Lightspeed, aanbieder van kassasoftware. ‘We koppelen online first aan offline first voor het middensegment’, zegt Ruud Stelder tegen Twinkle. ‘Precies waar de markt om vraagt.’
Tekst: Arjan van Oosterhout
Stelder (foto) richtte SEOshop zeven jaar geleden op met Dennis Cuijpers. Met hun SaaS-oplossing en gekoppelde App Store wisten ze een bestand van ruim achtduizend klanten op te bouwen, waarvan een steeds groter deel buiten Nederland gevestigd is. ‘Inmiddels komt 23 procent van de klanten uit Duitsland’, aldus Stelder. ‘We groeien nog steeds enorm.’ Recentelijk nog lanceerde het bedrijf met 85 medewerkers compleet nieuwe webwinkelsoftware: SEOshop 2.
Groeipaden
Volgens de ceo stond SEOshop voor een belangrijke toekomstkeuze: ‘De ene optie was een investeerder te zoeken. Op eigen kracht konden we ook wel verder groeien - we zijn winstgevend - maar niet zo hard als we zouden willen. De andere optie was om uit te breiden met POS (point of sale, AvO) en klanten breder te bedienen. Die integratie tussen online en offline is volop aan de gang. We zouden die kassasoftware zelf kunnen bouwen, kopen of met een partij kunnen samenwerken. Net toen we met deze afweging bezig waren, kreeg ik een mailtje van Lightspeed. Of we eens konden praten.’
Uiteindelijk heeft SEOshop niet hoeven kiezen en worden beide groeipaden bewandeld; dankzij de middelen en innovatiekracht van Lightspeed kunnen Stelder c.s. snel groeien op het gebied van e-commerce. Tegelijkertijd is voorzien in de gewenste uitbreiding met POS, waarbij zowel op winkeliers als op horecabedrijven wordt gemikt.
Synergie
Stelder over de synergie tussen beide overnamepartners: ‘Zij zijn offline first, zou je kunnen zeggen, wij online first. Dat brengen we nu bij elkaar voor het middensegment, iets wat ik nog nergens anders heb gezien. We kunnen sowieso veel sneller innoveren en daar profiteren ook bestaande klanten van. Met onze e-commerce software gaan we nu onder andere de Amerikaanse en Britse markt op, waarmee we in een heel ander concurrentieveld terecht komen. Lightspeed beschikt met deze overeenkomst in één klap over solide en schaalbare e-commerce technologie en ze worden direct actief in de Benelux en de DACH-regio, waar we met SEOshop al wel een substantieel marktaandeel hebben. Ook passen onze bedrijfsculturen goed bij elkaar.’
Lightspeed eCom
SEOshop zal vanaf januari verder gaan als Lightspeed eCom. Het pand in Amsterdam wordt het Europees hoofdkantoor voor alle activiteiten van Lightspeed, dat hoofdkantoor houdt in Montreal. ‘Het POS-product zal rond de Webwinkel Vakdagen gereed zijn’, aldus Stelder. ‘We worden een omnichannel-bedrijf voor de mid-market, compleet met oplossingen voor voorraadmanagement en klantcontact. ’
Stelder en Cuijpers blijven aan
Na de overname beschikt Lightspeed wereldwijd over ongeveer 450 medewerkers, verdeeld over zeven kantoren, en ruim 34.000 klanten. De acquisitie, waarover geen financiële details bekend worden gemaakt, biedt het huidige personeel van SEOshop in Amsterdam nieuwe groeimogelijkheden en verantwoordelijkheden volgens Stelder. Hij en compagnon Cuijpers blijven volgens afspraak aan: ‘Ik word director of global e-commerce, Dennis director of global development & architecture. Wij gaan er alles aan doen om hier een groot succes van te maken.’
We zullen meer overnames zien nu dat de markt steeds volwassener wordt.
Er is geen bedrag bekend? Ik ben heel benieuwd.
Prachtig nieuws en een mooie beloning voor jarenlang werken aan het platform. Veel succes met de verdere groei!
Gefeliciteerd SEOshop!
Canada doet het wel goed in de webwinkel software wereld. Ook het grote Shopify is een canadees bedrijf. Verwacht dan ook dat SEOshop ook op een internationale koers gaat varen.