'Meten is weten': Dat is hét motto van veel datagedreven online marketeers. De keuzes van deze marketeers worden zelfgezegd 'te allen tijde op data gebaseerd'. Toch wordt de doelgroep voor veel bedrijven vaak zomaar uit de mouw van de marketeer geschud. Hiermee wordt er vanaf het begin van een marketing traject een enorm risico genomen: wat nou als de doelgroep niet klopt? Dan zijn alle hierop gebaseerde marketinguitingen verspilde kracht.
Tekst: Ralf van Veen
In dit blog leg ik uit hoe ik te werk ga wanneer een bedrijf aan mij vraagt: 'Ralf, wie is nou eigenlijk mijn doelgroep?'. Deze methode duurt niet langer dan vijf minuten en geeft veel inzicht in de doelgroep van een bedrijf.
De cijfers in dit blog komen uit het testaccount van Google Analytics. De data kan per segmentatie enigszins (+-10 procent) afwijken. Gebruik bij alle stappen dezelfde tijdsperiode.
De eerste gegevens die ik gebruik vertellen iets over de leeftijd van de bezoeker. Google Analytics geeft deze weer in de categorieën 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64 en 65+. Volg onderstaande stappen om deze voor je te halen:
Klik op 'doelgroep' à 'Demografie' à 'Leeftijd'
Per categorie van de bezoeker zal er een segmentatie plaatsvinden met verschillende KPI’s (key performance indicators). Hiermee bepaal ik wat de mate van interesse is. Voor iedere segmentatie gebruik ik de volgende:
Acquisitie (kwantiteit van de bezoekers)
- Gebruikers
- Nieuwe gebruikers
- Sessies
Gedrag (kwaliteit van de bezoekers)
- Bouncepercentage
- Pagina’s per sessie
- Gemiddelde sessieduur
De KPI’s onder acquisitie gebruik ik om de kwantiteit van de bezoekers per categorie te bepalen. De KPI’s onder gedrag gebruik ik om de kwaliteit van deze bezoekers te bepalen.
De tabel hierboven geeft alle leeftijdscategorieën weer met de KPI’s hier tegenover gezet. We laten de data nog even voor wat het is en gaan verder naar de volgende stap. Op het einde trekken we hierover onze conclusie.
Geslacht
Op dezelfde manier (en bijna op dezelfde plek) kan dit worden gedaan voor het geslacht van de bezoeker. Ik segmenteer deze bezoekers op dezelfde manier om de betrouwbaarheid van het doelgroeponderzoek te beschermen.
Ga naar 'Doelgroep' à 'Demografie' à 'Geslacht'
Hierboven staat de tabel met de data voor het geslacht van de bezoeker. Ook deze data laten we nog even voor wat het is.
De locatie
Nu de gegevens omtrent de leeftijd en het geslacht zijn verzameld gaan we verder. Bij deze stap wordt de plaats van de bezoeker tijdens zijn of haar bezoek aan de website gesegmenteerd. In dit geval, omdat we op het test account van Google zitten, is dit internationaal en gaat het per land.
De Verenigde Staten hebben veruit de meeste bezoekers. Het is mogelijk om hier verder op in te zoomen. Op deze manier kunnen we dezelfde gegevens per staat bekijken.
Hierboven de tabel met dezelfde KPI’s tegenover de top 10 staten gezet waar bezoekers waren tijdens hun bezoek aan de website. Voor bedrijven die alleen in Nederland actief zijn kan dit worden gesegmenteerd o.b.v. de provincies.
We zijn bijna klaar! Alle gegevens zijn verzameld. Wat kunnen we nu over de doelgroep van het bedrijf zeggen?
Eerst de conclusies gebaseerd op de kwantiteit van de bezoekers:
- Leeftijd: De meeste bezoekers (3.339) zijn 25-34 jaar oud. Alhoewel 6.420 van de 7.294 bezoekers zitten in de leeftijdsgroep 18-44 jaar.
- Geslacht: 5.018 van de 7.622 bezoekers zijn mannelijk.
- Locatie (landen): 3.194 van de 7.613 bezoekers komen uit Amerika.
- Locatie (staten): 1323 van de 3.194 Amerikaanse bezoekers komen uit California.
Dan de conclusies gebaseerd op de kwaliteit van de bezoekers:
- Leeftijd: De leeftijdscategorie 35-44 hebben de langste sessieduur en de laagste bouncepercentage.
- Geslacht: Het verschil tussen de kwaliteit van de bezoeken van mannen en vrouwen is minimaal. De mannen hebben een lagere bouncepercentage maar de vrouwen hebben een hoger gemiddelde sessieduur.
- Locatie (land): De bezoekers uit de Verenigde Staten hebben de laagste bouncepercentage en het hoogste aantal pagina’s per sessie.
- Locatie (staten): De bezoekers uit Michigan hebben over alle KPI’s de hoogste kwaliteit.
Bovenstaande conclusies geven een goed beeld van de doelgroep wat kan worden gebruikt voor marketinguitingen op alle vlakken. Ze kunnen aansturing geven aan sociale media advertenties, zoekmachine advertenties en zelfs SEO strategieën hebben hier profijt van. Ook geeft deze informatie de mogelijkheid om de website te optimaliseren en af te stemmen aan de bevonden doelgroep: En dat allemaal binnen vijf minuten!
Ralf van Veen is SEO-freelancer en oprichter van CreativeMarketingChecks.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Bepaal binnen 3 stappen jouw doelgroep met Google Analytics
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.