Twinkle | Digital Commerce

5 vragen bij het selecteren van een Google CSS-partner

2018-09-28
1000562
  • [tips]
  • 4:29

Het Google CSS partnerprogramma, je hebt er vast al van gehoord. Want je bent wellicht al door een of meer van die partners benaderd met een interessant aanbod vol met financiële voordelen. Wat zijn de belangrijkste zaken om als webwinkelier op te letten bij het zoeken van een partner?

Tekst: Wouter Veenboer

Die kortingen liegen er niet om: adverteren via zo’n partner levert 20 procent korting op de klikkosten op. En je krijgt daar bovenop elke maand 20 tot 30 procent van je uitgaven teruggestort als advertentietegoed. Deze voordelen zijn tijdelijk. Wie het nu niet pakt, zou haast gek zijn, er valt veel te besparen. Zeker met de feestdagen op komst. Maar wie niet goed oplet bij de keuze van een partner kan er ook flink bekocht uit komen.

Waar zoek je naar?

Alle CSS-partners krijgen dezelfde financiële voordelen van Google. Maar niet alle CSS-partners zijn hetzelfde. Het Google CSS Partnerprogramma is bedoeld voor vergelijkingssites. Europa is nu opeens een heel aantal - niet altijd even fraaie- vergelijkingssites rijker. Diverse partners zijn opgezet vanuit bureaus of advertentie software. Ben je dus aangesloten bij een bureau, dan is het goed om te kijken of zij met een CSS-partner samenwerken of hebben opgezet.

Zoek je een partner die je naast het geven van de korting ook kan helpen met het verbeteren van je campagneprestaties? Dan is het interessant om naar een bureau of advertentie-optimalisatieplatform met een CSS-partnerschap te kijken.

Naast de bureaus en advertentieplatformen zijn er natuurlijk de vergelijkingssites. Daar is het programma immers voor bedoeld. Misschien zijn er deelnemende vergelijkingssites waar je al bij bent bent aangesloten; rechtstreeks of via je affiliate programma. Ben je zelf een bureau of blijf je liever onafhankelijk van een bureau of dienstverlener, dan is het goed om naar een bureau- en platformonafhankelijke partner uit te kijken.

Kijk ook of het initiatief niet alleen een CSS is, maar ook in de lijst met partners staat (en dus aan alle partner voorwaarden voldoet). Alleen CSS-partners komen in aanmerking voor de SpendMatch (20 tot 30 procent per maand van je Shopping-uitgaven teruggestort in je account als ad credit).

Wat voor kosten rekent de partner?

Hier wordt het interessant. Veel webshops zijn op zoek naar een partner om snel de korting te pakken voor de feestdagen. Dus er valt geld te verdienen voor de partners. De aanbiedingen die ik ben tegengekomen, liggen ongelooflijk uiteen. Van duizend euro eenmalig, tot 750 per maand, tot 50 procent van de SpendMatch credit, tot kosteloos. Dus het is goed om hier scherp op te zijn. Elke partij heeft zijn eigen propositie en toegevoegde waarde, maar is dat ook echt toegevoegde waarde voor jou en staat die ook in verhouding met de gerekende kosten? De financiële voordelen die Google geeft, zijn zoals gezegd voor iedere partner in ieder geval hetzelfde.

Wil je data delen met de CSS partner?

Als je een partner kiest die je gaat helpen met het verbeteren van de campagneprestaties, dan zal die uiteraard toegang moeten krijgen tot je campagnes. Sommige partners bieden zelfs aan om campagnes voor je op te zetten en op hun eigen kosten adverteren. Je betaalt dan alleen op basis van performance.

Maar als het je eigen campagnes in je eigen Google Ads account betreft, wil je die data misschien niet delen met een andere partij. Sommige partners verlangen toegang tot je Google Merchant Center, Google Ads account of tot je conversie data. Dat doen ze om je te kunnen supporten of om te kunnen afrekenen op spend of performance. Maar het hoeft niet, je hoeft geen van je accounts of data te delen met een CSS partner om van alle financiële voordelen te profiteren.

Los via CSS adverteren of geheel overstappen op een CSS partner?

Veel adverteerders stappen nu helemaal over op adverteren via een CSS-partner. Het is mogelijk om je bestaande campagnes naar de CSS-partner over te schakelen. Er verandert dan weinig, behalve de kortingen en de link in de advertenties (in plaats van naar de Google Shopping tab, naar de website van de CSS).

Ik zie dat dit de meest gekozen en verreweg meest eenvoudige methode is, waarbij de adverteerder maximaal van de kortingen profiteert. Adverteerders die de kat uit de boom willen kijken en willen testen, kunnen via een apart merchant center starten met adverteren en testen hoe het voor ze werkt. Dat vraagt wel om de nodige expertise tot het goed opzetten van zo’n test en interpreteren van de resultaten.

Het is ook mogelijk om via meerdere CSS-en te adverteren. Dat is vooral interessant voor grote webshops. Met name als je meer dan 100.000 euro per maand aan shopping ads uitgeeft, dan kan je de maximale teruggave van advertentietegoed (32.000 euro per CSS-partner per maand) over meerdere CSS-partners spreiden.

Wat zijn de voorwaarden van de CSS-partner?

Kijk goed naar de kleine lettertjes. Is er sprake van een opzegtermijn? Bij wie ligt het eigendom? Als Google de CSS-programmavoorwaarden of de financiële voordelen verandert, hoe gaat de partner daar dan mee om? Op zich is het mogelijk om zelf vanuit je merchant center je associatie met een CSS-partner te verbreken, dus als de voorwaarden het toelaten, kan je er eenvoudig terug of overstappen naar een andere partner.

Conclusie

Het financiële voordeel van adverteren via een CSS-partner zal tijdelijk zijn. Eerder een kwestie van maanden dan jaren. Maar het is interessant genoeg om het tijdelijke voordeel te pakken. De kwaliteit en toegevoegde waarde, kosten, en voorwaarden verschillen enorm per CSS-partner.

Disclaimer van de auteur:
Naast mijn ruim 12-jarige ervaring in search advertising voor o.a. verschillende e-commerce partijen uit de Twinkle100, ben ik ook oprichter van productvergelijkingssite Producthero.com. Vanuit die achtergrond is Producthero geaccrediteerd als Premium Google CSS partner. Ik heb in dit artikel mijn kennis en observaties over Google CSS partners zo onafhankelijk mogelijk willen verwoorden.