Twinkle | Digital Commerce

Aanbevolen webshop van belang voor vrouw

2018-08-31
1000562
  • 1:29

Vrouwen kiezen sneller voor een webwinkel als een goede kennis, vriend of familielid die shop bij ze aanbeveelt. 35 procent geeft aan dat mee te nemen in hun keuze, tegenover 25 procent van de mannen.

Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Thuiswinkel.org. Het onderzoek, dat is gehouden onder 885 respondenten, is bedoeld om het koopgedrag van de Nederlandse shopper in kaart te brengen.

De grootste verschillen tussen de twee geslachten worden bepaald door het retourbeleid van de webwinkel. Als we producten gratis kunnen terugbrengen, is dat voor de vrouw (61 procent) een goede reden om voor de webshop te kiezen. Een aanzienlijk minder deel van de mannen (42 procent) geeft aan bewust voor een bepaalde online shop te kiezen als hij daar kosteloos zijn pakketje naar terug kan sturen.

Keuze in betalen

Wat ook opvalt uit de cijfers, is dat zowel de vrouw als man het van belang vindt als bij het doen van een aankoop gekozen kan worden voor verschillende betaalmethoden, zoals betalen met iDeal of achteraf betalen. Ook hierbij vinden vrouwen dat net iets belangrijker(61 procent) dan de man (54 procent). De mening van een ander is voor vrouwen minder van belang om naar een webshop te gaan. Slechts 2 procent geeft aan een webshop interessanter te vinden als er een forum of blog aan vast zit. Voor mannen(6 procent) is dit iets belangrijker.

Fysiek of online?

Vorig jaar hield onderzoeksbureau Q&A ook een dergelijk onderzoek naar het verschil in shopgedrag tussen mannen en vrouwen. Dat was meer gericht op de keuze tussen een fysieke winkel en webwinkel. Uit dat onderzoek, gehouden onder 1.900 respondenten, kwam naar voren dat mannen in hun favorietenlijstje aan winkels gemiddeld drie webwinkels hebben staan. Vrouwen hebben een grotere voorkeur voor shoppen bij fysieke winkels.