Twinkle | Digital Commerce

Jumbo koopt 'rijkdom aan recepten' en versnelt online

2018-08-22
1000562
  • 1:40

Een verrijking, zo noemt Jumbo de overname van de populaire receptensite Smulweb. De Veghelse onderneming wil zijn omnichannel-ambities waarmaken en ziet het platform als ideale aanvulling op de eigen content.

Op Smulweb – goed voor drie miljoen unieke bezoekers per maand - delen gebruikers recepten, tips en voedingsadviezen met elkaar. Aan dat concept zal na de overname weinig veranderen. Jumbo ziet de overname vooral als toevoeging op de bestaande inhoud van zijn eigen online kanalen: de website van Jumbo en de mobiele applicatie. ‘De rijkdom aan recepten en informatie over voeding die we met Smulweb in huis krijgen, vormt een fraaie aanvulling op het bestaande aanbod van Jumbo rondom advies en inspiratie’, zegt ceo Frits van Eerd.

Bestelknop

Smulweb, dat in 2016 en 2017 de titel Website van het Jaar in de categorie Culinair in de wacht sleepte, wordt volledig overgenomen door Jumbo, inclusief het eigen magazine Smult. Twee jaar geleden sloeg Smulweb nog de handen ineen met Jumbo’s concurrent Albert Heijn. Waarbij bezoekers van de culinaire site met een bestelknop ingrediënten rechtstreeks in het virtuele boodschappenmandje van Albert Heijn konden plaatsen. Die bestelknop zal door de overname van blauw naar geel kleuren, zo verklaart financieel directeur Ton van Veen aan het FD.

Forse online groei

Het overnamebericht komt gelijktijdig met de bekendmaking van de halfjaarcijfers van de supermarktketen. Jumbo groeide in de afgelopen zes maanden online stevig door. Met een omzet uit online bestelde boodschappen die met ‘twee derde’ is toegenomen kent de keten zes sterke maanden. De digitale divisie groeit zelfs zo hard, dat afgelopen mei een tweede E-Fulfilment Centre(EFC) in gebruik is genomen. In Raalte, in de provincie Overijssel, worden sinds het voorjaar ook online bestellingen verwerkt. Dat deed Jumbo eerder ook al in Den Bosch, maar om verdere online groei te kunnen faciliteren was een uitbreiding van de bestaande capaciteit noodzakelijk. De nieuwe locatie levert de komende jaren ongeveer 550 nieuwe banen op. De nieuwe locatie in Raalte heeft een capaciteit van 30.000 orders per week, die in Den Bosch 50.000.