Twinkle | Digital Commerce

‘Later ga ik in de tomaten’

2018-06-19
1000562
  • [interview]
  • 2:48

Van origine is Maarten Timmerman-Zubani hotelier. Hij rolde echter via via in een baan bij Dell, en begon daarna samen met zijn vrouw Zubani Beachwear, want ‘we wilden allebei wat anders’. Na vier jaar verkochten ze de tent en ging hij verder als freelancer. Omnichannel and digital transformation guy with passion for retail, staat er op zijn LinkedIn. Nu is hij in dienst bij Score en Chasin’.

Inspiratie
‘Over het algemeen haal ik veel inspiratie uit de hotellerie. En dan gaat het me met name om de gastvrijheid. Zij denken expliciet na over wat een gast zou willen, en ze vertalen dat in oplossingen. Ik volg ook de reisbranche, omdat ze er heel goed het principe van schaarste toepassen. Daarnaast kijk ik graag bij Omoda, dat vind ik een heel leuk bedrijf. En bij Hunkemöller hebben ze een fantastische omnichannel propositie. In januari heb ik een retailtour gedaan in Manhattan, en daar heb ik veel mooie dingen gezien. Een voorbeeld dat eruit sprong is Patagonia, een outdoor-kledingmerk. De flagshipstore was waanzinnig gaaf, met zelfs een instore repairshop waar je spullen gratis gerepareerd worden. Ik was er ook in de Amazon Store, waar je goed kunt zien wat het betekent om passie voor je product te hebben. Zo werd ik er aangesproken door een man van 73 die er werkt omdat hij dol is op boeken, hij het werk heel leuk vindt en omdat na zijn pensionering zijn vrouw thuis gek van hem werd.’

E-commerce
‘Ik heb eigenlijk een haat-liefdeverhouding met digital commerce. Het is nieuw, het is complex, het is uitdagend, en het verandert continu. Geen kwartaal is hetzelfde. Er wordt almaar vaker gebruikgemaakt van headless commerce; er zijn telkens meer losse applicaties de samen de totaalervaring gaan bouwen.

Daarnaast vind ik het voorspellend vermogen een interessante ontwikkeling. De voorraadallocatie gaat steeds beter over alle kanalen heen. We zijn voortdurend meer in staat om de producten daar te brengen waar de klant ze gaat verwachten.’

Shoppen
‘Normaliter koop ik eigenlijk alles online. Maar sinds mijn huidige baan ben ik meer offline te vinden. Ik heb jarenlang veel in vrouwenmode gedaan, nu kan ik beroepsmatig ook mannenwinkels bezoeken, en dat leidt ook tot meer offline aankopen. Bovendien zoek ik altijd naar de ultieme winkelervaring, en ik wil heel graag weten hoe anderen dat doen.’

Vrije tijd
‘Vrije tijd is spaarzaam. Maar wat ik heb, vul ik graag met mijn gezin. Ik heb twee kinderen (3 en 7) en we wonen dicht bij het strand, dus zijn we daar zoveel mogelijk te vinden. Daarnaast ben ik een hardloper, dat doe ik twee á drie keer per week.’

Vakantie
‘Met stip op 1: Italië. Dat heeft te maken met mijn vrouw, zij is half Italiaans – vandaar ook mijn achternaam. Ik hou erg van la dolce vita. Mijn bucketlist van nog te bezoeken landen is schier eindeloos. Ik ben ooit op de Galapagoseilanden geweest, die zou ik mijn kinderen graag willen laten zien. Ik heb namelijk een fascinatie voor biologie en Darwin had op deze eilanden zijn beste idee ooit, dat leidde tot zijn theorie van de evolutieleer.’

Guilty pleasure
‘Haha, ik heb er vele. Eén ervan is mijn liefde voor het levenslied. Ik ben dol op oude Hollandse liederen, maakt me niet uit van wie, en die zing ik in de auto heel hard mee.’

Later …
‘Als ik later groot ben? Dan ga ik in de tomaten. Dat is een goede Italiaanse gewoonte: als een man met pensioen gaat, dan zorgt hij voor de moestuin.’