Twinkle | Digital Commerce

Schapruimte als podium

2018-06-15
1000562
  • [opinie]
  • 1:39

‘Testen jullie online concepten ook in fysieke shops?’, vroeg Maurice Rustwat, coo van Dekbed-discounter.nl, in zijn column in Twinkle 4 (april 2018). Het antwoord komt van Marcel Hooft, ceo van Smartphonehoesjes.nl.

Tekst: Marcel Hooft

De afgelopen jaren hebben er flink wat veranderingen plaatsgevonden in het shopgedrag van de klant. Daarnaast zie je ook veel winkeliers heen en weer schuiven tussen winkelstraat en webshop. Maar waar staan wij als online aanbieder van telefoonhoesjes en accessoires in dit landschap? Wat doen wij offline? Het ontbreekt ons deels aan een podium, we hebben namelijk (nog) geen Smartphonehoesjes-winkels of pop-up stores. Wel liggen we bij de grote winkelketens. Dit zijn echter geen plekken waar je even een leuk bedacht concept gaat testen. Schapruimte is kostbaar en dat wil je optimaal benutten. Bovendien is het maar de vraag of de winkel jouw proeftuin wil zijn.

Eén van de online concepten die we offline willen uitrollen heeft betrekking op ons gepersonaliseerde aanbod. Je kunt, naast je telefoonhoesje, ook je tablet cover en bijvoorbeeld powerbank laten bedrukken met jouw logo of design. De modebranche maakt volop gebruik van deze mogelijkheden. Maar hoe kun je dit concept nou offline gebruiken? Het antwoord is simpel: je kunt niet overal liggen met alles wat je hebt. Wat je wel kunt doen is ervoor zorgen dat de klant eenvoudig jouw complete aanbod kan bereiken. Dit kan door te verwijzen naar je app of website, maar dat heeft uiteindelijk te weinig impact. Wij geloven dat als je enkele fysieke voorbeelden kunt laten zien aan de klant, deze dan eerder geneigd is om op een zuil (als onderdeel van een display) het hoesje bij zijn nieuwe outfit aan te schaffen. Door het online zien te combineren met het offline tastbaar maken, weet de klant wat hij kan verwachten. Daarnaast zal de aanwezigheid in een winkel ook een groter gevoel van betrouwbaarheid geven. Bovendien is dit een uitgelezen kans voor acties die je samen met de winkelketen of het modemerk kunt uitrollen.

Marcel Hooft is ceo van Smartphonehoesjes.nl. Zijn vraag aan EricJan Hofman, e-commerce manager van Foto Konijnenberg, is: ‘E-commerce over de grens: kans of onbegonnen werk voor Nederlandse retailers?’ Zijn antwoord lees je in de volgende Twinkle.