Twinkle | Digital Commerce

Accell gaat zelf online verkopen aan consumenten

2018-06-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:09

Accell bouwt aan een gecentraliseerd multi-brand online platform. Via die weg start de fietsfabrikant binnen twee jaar met het rechtstreeks online verkopen aan consumenten.

Dat meldt vaktitel Tweewieler. Accell opereert via de voor dat doel opgerichte start-up Accell Digital; die krijgt de taak een online platform op te zetten in negen Europese landen.

Voor de ontwikkeling ervan heeft Accell diverse nieuwe e-commerce specialisten aangenomen. Ook O'Neills voormalig e-commerce manager Martijn van Egmond startte in oktober bij de fietsleverancier.

Via alle kanalen

Tijdens de Global E-commerce Summit 2017 bleek al dat de eigenaar van onder meer Sparta, Batavus en Koga zich oriënteerde op rechtstreekse verkoop. Dat was 'slechts een kwestie van tijd', benadrukte VP Marketing Wouter Jager destijds tegenover Twinkle: tachtig procent van de consumenten verwachtte namelijk te kunnen kopen bij Accell. 'In dat opzicht zijn we wel erg beleefd geweest richting de vakhandel. Ons aanbod moet via alle kanalen en altijd beschikbaar zijn.’

Online speler

Accell wordt daardoor een directe concurrent voor online fietsverkopers, waaronder voor zijn - voormalig - dealer Fietsenwinkel.nl. Met die partij ontstond al jaren terug onenigheid over contractuele voorwaarden. De bedrijven raakten eind vorig jaar in een contractuele crisis, die beslecht moest worden door de rechtbank. Het vonnis viel uit in het voordeel van Accell.