De recensies die Fietsenwinkel.nl op zijn site plaatst voor de Nationale E-bike Test zijn volgens consumentenprogramma Radar niet waterdicht. De fietsenverkoper zou recensies van merk Brinckers, een merk dat van hetzelfde moederbedrijf is als Fietsenwinkel.nl, manipuleren.
De Brinckers fietsen zouden opvallend goed scoren in de recensies. Zo prijkt een model van Brincker met een 8,3 score bovenaan de lijst van de Nationale E-bike Test. De redactie van Radar onderzocht 400 recensies van Brinckers fietsen. Daaruit kwam naar voren dat niet één negatieve recensie te vinden was. Bij wijze van proef plaatste Radar zelf negatieve reacties, deze waren niet terug te vinden in de resultaten.
Neppe profielen
Over de echtheid van de positieve recensies op Fietsenwinkel.nl wordt getwijfeld. Zo zouden er neppe foto’s van klanten bij de klantprofielen staan en blijkt ‘Dennis uit Warmond’ op andere sites Gregory Mitchel uit Zwitserland, Michael M. uit Toronto en Alexander Pushkarev te heten.
Recycling
Ook zouden de recensies hergebruikt worden in Denemarken en Zweden waar moederbedrijf International Bike Group eigenaar is van HelloRider, de Scandinavische evenknie van Fietsenwinkel.nl. Aan Radar vertelt Mark de Vos van International Bike Group met zijn Deense en Zweedse collega’s de zaak te gaan onderzoeken. Volgens De Vos zijn er pseudoniemen gekozen voor Denemarken en Zweden. ‘Ik denk dat we daar op terug moeten komen.’
De boel manipuleren c.q. belazeren is wijdverspreid in onze wereld en maatschappij. Als je het als bedrijf doet of toestaat dan "'sloopt" het uiteindelijk je ziel en dat van je bedrijf. Als je echt goed bent dan heb je geen manipulatie nodig. In het geval van Fake Reviews worden consumenten (bewust en met een commercieel doel) op het verkeerde been gezet. Onderzoek, naming and shaming is voorlopig de enige manier om webshop managers en eigenaren te laten inzien dat je de boel niet moet belazeren. Of zoals m'n moeder altijd zei: "Eerlijkheid duurt het langst".