Twinkle | Digital Commerce

ING: 'Kleine pas op de plaats in 2018, vol gas in 2019'

2018-05-30
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Het consumentenvertrouwen neemt toe, de consumptie stijgt: wat groeipercentages betreft, reiken die van food en pure players het hoogst. Dat verwacht het ING Economisch Bureau, dat in zijn prognose voor 2019 4 procent totale omzetgroei van detailhandel afzet tegen 3,5 procent van dit jaar.

Met name food en pure webshops stimuleren de detailhandel, denkt de bank: door een toename van de consumptie in 2019, maar met name door een hoger prijsniveau groeien diverse sectoren volgend jaar waarschijnlijk harder dan dit jaar. De non-food sector blijft gelijk, luidt de verwachting; webshops blijven wat groei betreft koplopers, maar leveren relatief juist lichtelijk in.

Online only versus omnichannel

Binnen de categorie 'webshops' groeit de online omzet van ‘multichannel’ winkels inmiddels harder dan van de pure players, constateert ING. Dat concludeert ook het CBS met regelmaat over de gehele linie. Anderzijds staan volgens ING hun fysieke winkelactiviteiten onder druk, met een dalende winkeltrend als gevolg:

Food versus non-food

Hoewel ING verwacht dat de totale detailhandelomzet in 2019 sterker groeit dan in 2018, zou de toename van online omzet licht afzwakken van 16,5 naar 15 procent. 'Tot op heden is het vooral non-food, waarin het online kanaal impact maakt', aldus de bank. 'Er is nu echter ook veel beweging in de markt voor online boodschappen. Het online aandeel in food en ‘near-food’ groeide in 2017 tot een kleine 4 procent.'