Twinkle | Digital Commerce

Warmteservice: 'Online omzet staat voor acht filialen'

2018-04-20
1000562
  • [nieuws]
  • 1:33

De webshop van Warmteservice levert inmiddels dezelfde omzet als acht fysieke filialen. De handelaar in verwarming, sanitair en installatiemateriaal bindt klanten via een blog met content van leveranciers en brengt particulieren en installateurs online met elkaar in contact.

Dat vertelde Bernedien Verburg, kleindochter van de oprichter van het bedrijf, vanmiddag op Multichannel 2018. 'Onze nieuwe website, die een half jaar geleden gelanceerd is, trekt maandelijks zo'n 600.000 bezoekers, van wie driekwart terugkeert. Dat verkeer levert veel vragen op van consumenten, merken we.'

Van b2b en b2c

Van oudsher is Warmteservice een groothandel met b2b-focus; die werd niet al te lang geleden uitgebreid naar de particuliere sector. Inmiddels bestaat dertig procent van het winkelpubliek - momenteel telt het bedrijf 58 vestigingen - uit particulieren, het overige deel betreft zelfstandig werkende en bij bedrijven aangesloten installateurs. Online is die verhouding precies omgekeerd, aldus Verburg. Daar brengt het bedrijf via zijn platform kluscontact.nl vraag en aanbod op het gebied van verwarmings-, sanitair- en installatiemateriaalklussen bij elkaar.

In de loop der jaren voegde Warmteservice een blog toe aan zijn online aanwezigheid; de inhoud daarvan wordt aangeleverd door fabrikanten, zodat zij niet alleen in het fysieke kanaal, maar ook op het online platform richting de klant vertegenwoordigd zijn. Daarnaast presenteert Warmteservice zich via nieuwsbrieven en sociale media aan consumenten, waardoor het aantal volgers is opgekrikt naar 28.000.

Omnichannel

Bij de transitie naar een multichannel organisatie is het belangrijk klanten op elk kanaal de beleving te bieden, benadrukt Verburg. 'Eén van de huidige trends, ook in de technische branche, is de overgang van multichannel naar omnichannel. Uiteindelijk moeten je klanten centraal gezet worden, de kanalen bewegen om hen heen.'

Multichannel 2018
Multichannel 2018 biedt plaats aan vele tientallen, kosteloze kennissessies over onder ander personalisatie, data driven commerce en de customer journey.


Gerelateerde artikelen: