Twinkle | Digital Commerce

Filmpje namaak-Max kost Picnic anderhalve ton

2018-04-25
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

Picnic moet fors betalen voor een reclamestunt in 2016, waarbij het een dubbelganger van Formule 1-coureur Max Verstappen inzette. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald.

De coureur stapte naar de rechter, nadat Picnic een grappig bedoeld filmpje plaatste. In die video was een evenbeeld van de coureur te zien, die in plaats van boodschappen van concurrent Jumbo te bezorgen, doorliep naar een electrisch wagentje van de online boodschappenbezorger. Grappig dacht Picnic, maar Verstappens management kon er niet om lachen. Waarop zij een rechtzaak aanspande

'Grappig bedoeld'

Hoewel de rechter de jonge coureur al eerder in het gelijk had gesteld, was de hoogte van de boete nog niet eerder vastgesteld. Tot vandaag: Picnic moet 150.000 euro betalen aan Verstappen. De online boodschappenbezorger vindt de boete 'te hoog' en gaat in beroep. 'Het filmpje was grappig bedoeld en alleen om personeel te motiveren. Zodra we hoorden dat Max het niet leuk vond, hebben we het filmpje diezelfde dag offline gehaald. We kunnen ons niet voorstellen dat Max een schade zou hebben geleden van zo'n groot bedrag', verklaart mede-oprichter Michiel Muller.

Parodie

De video die Picnic eerder op Facebook plaatste, was een parodie op de reclame van Jumbo waarin Verstappen boodschappen bezorgt. Jumbo zelf maakte zich er niet zo druk om, maar de coureur dus wel. Eerder eiste Verstappen nog 350.000 euro schadevergoeding.