Twinkle | Digital Commerce

Rechter: 'Picnic heeft portretrecht Verstappen geschonden'

2017-09-06
1000562
  • 1:28

Picnic moet van de rechter een schadevergoeding betalen aan Max Verstappen. De online supermarkt kreeg de uitspraak zojuist voor de kiezen in een rechtszaak die de coureur had aangespannen wegens een parodiërend promofilmpje.

'Het was een grap', verdedigde de websuper zich in de rechtszaal tegenover de aanklacht door Verstappen; de productie zou niet meer dan 200 euro hebben gekost. De advocaat van de coureur wist  de rechter echter te overtuigen van het oneigenlijke gebruik van Verstappens personage voor marketingdoeleinden, wat Picnic waarschijnlijk op een vergoeding van tonnen komt te staan.

Parodie

Het filmpje dat Picnic eind september vorig jaar op Facebook plaatste, was een parodie op de reclame van Jumbo waarin Verstappen boodschappen thuisbezorgt. Dat schoot in het verkeerde keelgat bij de coureur; Jumbo zelf maakte zich er niet druk om. De uitspraak van vandaag volgt uit het ingestelde hoger beroep; eerder oordeelde de rechtbank nog ten gunste van Picnic. Daarin eiste Verstappens management een schadevergoeding van 350.000 euro. Naar aanleiding van de huidige uitspraak mag Verstappen tot 18 oktober een nieuw bedrag voorstellen.

Voorstel donatie

'Het was een ludiek filmpje, puur bestemd voor onze eigen medewerkers. Het stond alleen op onze eigen Facebookpagina. Toen we vernamen dat Max Verstappen er niet blij mee was, hebben we het er ook meteen weer vanaf gehaald', zegt Picnic-medeoprichter Michiel Muller in een verklaring aan de pers. 'We kunnen ons niet voorstellen dat de door hem geleden schade in de duizenden euro’s loopt. We hadden het leuker gevonden als hij op ons voorstel was ingegaan om de kosten van advocaten voor deze rechtszaak aan een goed doel te doneren. Dan was het in perspectief gebleven en hadden we er iets moois mee kunnen doen.'