Twinkle | Digital Commerce

Bol.com pleit voor digitalisering duurzame keurmerken

2018-04-30
1000562
  • [nieuws]
  • 0:56

Consumenten kopen steeds vaker duurzame producten. Het koppelen van duurzame keurmerken aan die artikelen gebeurt nu nog vaak handmatig. Dat is echter een tijdrovende klus. Bol.com pleit nu voor een digitalisering van die keurmerken.

Bol.com is de eerste grote e-tailer die klanten laat filteren op duurzame keurmerken. Een team verzamelt daarvoor informatie over de keurmerken en koppelt dat handmatig aan de productnummers. Dat proces kost echter veel tijd en is daarnaast foutgevoelig.

Digitale database

Een overkoepelende digitale database voor keurmerken zoals Max Havelaar en Fairtrade NL is er op dit moment nog niet. 'We roepen de e-commercebranche, producten en aanbieders van keurmerken op om de handen ineen te slaan voor de digitalisering van duurzame keurmerken', aldus ceo Huub Vermeulen.

De lijstaanvoerder van de Twinkle100 richt zich voorlopig op 29 relevante keurmerken. Op dit moment worden vijf duurzame keurmerken bij de webshop getoond en aan ongeveer 3.000 producten gekoppeld. Bol.com streeft naar een koppeling van 16.000 artikelen.