Nederlandse consumenten staan niet onwelwillend tegenover het gebruik van spraakassistenten bij het doen van hun aankoop. Eén vijfde van hen is over drie jaar bereid om assistenten als Google Assistant, Siri en Alexa in te zetten.
Dat blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO en Q&A onder 1.200 Nederlandse huishoudens en 87 retailers.
Op dit moment is één op de tien consumenten bereid aan voice assisted shopping te doen. Dat percentage groeit volgens het onderzoek in 2021 naar 18 procent. Van de early adopters, consumenten die nieuwe technologieën eerder gebruiken dan de massa, is tegen die tijd 33 procent van plan een spraakassistent te gebruiken bij hun aankoop.
Betrouwbaarheid
Gemak geldt als belangrijkste reden voor de Nederlandse consument om over te gaan op voice assistents. 42 procent van de ondervraagden heeft echter nog vraagtekens bij de betrouwbaarheid van het spraakgestuurd winkelen. Bovendien gebruikt volgens het onderzoek op dit moment 86 procent van hen liever de smartphone bij het doen van een aankoop.
Retailers
De winkels zelf zijn ook enthousiast over de nieuwe technologie. ruim zes op de tien van de 87 onderzochte retailers ziet spraakassistenten als een kans en 56 procent van hen verwacht de techniek binnen drie jaar alleen of met een partner te gaan gebruiken. Op dit moment biedt één tiende van de winkeliers voice assisted shopping aan.
Goede voorbereiding
Winkeliers die open staan voor het inzetten van de spraakhulpen, doen er volgens Henk Hofstede, Sector Bank Retail ABN AMRO, goed aan om goed voorbereid te starten. 'Winkeliers moeten eerst vaststellen welke producten en diensten zich het beste lenen voor het voice-kanaal en de early adopters vroeg bij het ontwikkelproces betrekken. Daarnaast is het voor merken van belang om op de shortlist van de voice-aanbieders te komen. Het aantal aanbieders is gering en mocht je er niet tussen komen, dan leidt dit tot omzetverlies.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ABN: consument staat open voor spraakgestuurd winkelen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.