Twinkle | Digital Commerce

Forrester: 55 procent retail sales binnen drie jaar digitaal beïnvloed

2018-03-06
1000641
  • [nieuws]
  • 1:07

Meer dan de helft van de omzet van stenen winkels in Europa wordt tegen 2021 beïnvloed door digital touchpoints. Dat voorspelt onderzoeksbureau Forrester.

Het bureau stelt dat meer dan ooit de online aanwezigheid van retailers het aankoopgedrag van consumenten bepaalt, zowel digitaal als in de winkel zelf.

Online boodschappen

Forrester ziet Nederland als één van de grootste markten in Europa in online boodschappen. Volgens het bureau bedroeg de omzet in de online grocery markt bij ons in 2017 één miljard euro, een aandeel van 5 procent van de supermarkt omzet.

Mobiel

Ook de invloed van het gebruik van smartphones wordt door het bureau onder de loep genomen. Volgens Forrester is 'mobiel' een steeds dominanter digitaal kanaal aan het worden. Ongeveer 59 procent van de smartphone-eigenaren in de zeven grootste Europese markten gebruikt de smartphone voor research voordat ze een aankoop doen.

Eerdere voorspelling

Het is niet voor het eerst dat Forrester met dergelijke cijfers naar buiten komt. In december 2016 voorspelde het bureau dat in 2020, over twee jaar dus, 52 procent van de retailaankopen in de grote Europese steden online beïnvloed is. Dat aandeel zou een jaar later 54 procent zijn.