TUI is de afgelopen jaren getransformeerd, van een intermediair naar een ontwikkelaar, investeerder annex eigenaar van hotels, cruiseschepen, vliegtuigen en complete luchtvaartmaatschappijen. 'Booking.com en Expedia zijn geen concurrentie meer.'
Dat is de kop boven een interview met topman Fritz Joussen in Het Financieele Dagblad. Hij vertelt dat TUI van origine een handelsbedrijf is, groot geworden door het in- en verkopen van hotelkamers en het aanbieden van all-inclusive reizen.
'Dat werkt prima als de markt snel groeit en je als intermediair een toegevoegde waarde hebt. Dat was zo toen we in Europa nog verschillende wisselkoersen hadden en er nog geen internet was. Maar de huidige internetpartijen zijn zo efficiënt, dat zij de traditionele tussenpersoon uit de markt duwen. Ook wij moesten onze strategie herijken. We hebben gekozen voor verticale integratie.'
Rendement
TUI levert ‘diensten uit de eigen winkel’, legt de Duitser uit. Behalve oriëntatie, advies en boekingsmogelijkheden biedt de onderneming vakantiegangers tegenwoordig vluchten, hotels, cruises en excursies uit eigen portfolio aan. ‘Dat levert veel meer op, zeker als je je klanten en hun wensen heel goed kent. Dan kun je hun extra services en producten op maat aanbieden.'
Eind vorig beschikte de groep volgens 't FD over 330 eigen hotels, 16 cruiseschepen en 6 vliegtuigmaatschappijen met 150 toestellen.
Distributiepartners
Topman Joussen ziet Booking.com, Expedia en Airbnb, relatieve nieuwkomers op de reismarkt, niet als concurrenten maar als mogelijke distributiepartners. Ze kunnen voorzien in een verkoopkanaal in regio’s waar TUI die zelf niet heeft, zoals de VS.
We zijn niet afhankelijk van deze partijen. Ze zijn aanvullend.
Unieke producten en diensten
In het laatst gerapporteerde kwartaal lag de concernomzet 8 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Digitalisering en innovatie zijn kernelementen van TUI’s mondiale groeistrategie. 'In order to continue the expansion of it's portfolio of differentiated and unique products and services, TUI needs to tap into innovative solutions along the entire value chain.'
TUI Nederland
Met een online jaaromzet van 565 miljoen euro (2016) land is TUI Nederland de nummer 2 in de Travel30, onderdeel van de Twinkle100. In ons land is de Duitse onderneming actief met de reismerken TUI (waar Arke en Holland International in opgingen), Kras en Extravacanza. Ook behoort de eigen luchtvaartmaatschappij TUI fly tot het lokale merkenportfolio.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘TUI levert nu vanuit de eigen winkel’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.