Snowcountry timmert flink aan de weg op de Europese online ski- en snowboardmarkt. Het bedrijf, in 2008 opgericht door Dennis van de Pol en Thijs de Jong, zag zijn omzet vorig jaar flink stijgen. Recent opende het bedrijf naar eigen zeggen ‘de eerste omnichannel conceptstore in Europa’ op ski- en snowboardgebied. Daar blijft het niet bij. Van de Pol: ‘Binnen één tot drie jaar willen we ermee naar het buitenland.’
Wat voor jaar was 2017 voor jullie?
‘2017 was in meerdere opzichten positief. We hebben in december nabij Amersfoort een conceptstore geopend waarin we klanten meer bieden dan alleen ons online platform. Daarnaast hebben we 60 procent meer omzet gehaald dan het jaar ervoor, met name in het buitenland groeien wij hard. Bijna driekwart van onze omzet komt daar vandaan. Vooral in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk doen we het goed, maar ook in Zwitserland en Scandinavië gaat het prima. We hebben zelfs klanten in Amerika en Nieuw-Zeeland. Nederland is nog wel onze grootste afzetmarkt: 28 procent van onze sales komt van eigen bodem.’
Waarom kozen jullie voor een conceptstore?
‘We willen een volledig omnichannel bedrijf zijn en meer beleving bieden dan enkel in onze webshop. Het ging in eerste instantie niet om meer verkopen, al is dat natuurlijk ook een factor. De insteek van de winkel is echter vooral om klanten een volledige ervaring te bieden. Ze kunnen er de artikelen zien en voelen, maar ook bijvoorbeeld met een 3D-scanner een voetscan laten maken. Daaruit blijkt vervolgens welke schoen het beste bij die voet past. En uiteraard kan men er ook online bestellen.’
Is de winkel de showroom?
‘We hebben er bewust niet onze gehele diversiteit van zesduizend artikelen in uitgestald. Maar elke categorie uit onze webshop is vertegenwoordigd met een aantal key-items. En elke categorie heeft een eigen tablet, waarop klanten verkoopinformatie kunnen zoeken van de producten. Het verkoopteam kan alle artikelen die op de website staan uit het magazijn erbij pakken. Onze webshop wordt op deze manier geïntegreerd in de winkel. Zo maken wij de website fysiek.’
Waarom is de winkel alleen op donderdagavond en zaterdag open?
‘Dat is een bewuste keuze. Verruiming van de openingstijden zou momenteel ten koste gaan van onze focus online. Op donderdag komen vooral lokale bezoekers, zaterdags komen bezoekers vanuit het hele land.’
Jullie bieden een variëteit aan luxemerken. Waarom juist die markt?
‘Dat doen we deels uit eigen interesse. Voordat we Snowcountry begonnen waren we altijd op zoek naar de mooiste producten, maar die waren in Nederland moeilijk verkrijgbaar. Daarom kochten we vaak in Amerikaanse webwinkels. De verzending van die bestellingen duurde vaak lang en de verzendkosten waren hoog. We wilden deze markt ook naar Nederland halen. Met merken als Black Crows, Jones Snowboards, Sweet Protection en Norrøna kiezen we voor high-end producten en kunnen we de liefhebber bedienen. Dat lukt aardig, ons doel is tot de top-5 van Europa te behoren.’
Zijn jullie de enige met dit assortiment?
‘We hebben in Nederland relatief weinig concurrentie. Vaak is er wel enige overlap, maar er bestaat geen winkel zoals Snowcountry. Veel concullega’s zijn fysiek begonnen en hebben er een webwinkel naast. De focus ligt daar niet op online, en dat is net als in andere branches een heel andere manier van ondernemen. Het van oorsprong Oostenrijkse Blue Tomato zien we wel meer als concurrent.’
Welke kansen zie je nog?
‘Ik denk dat we de omzet nog wel een aantal keer kunnen verdubbelen. We willen de collectie verbreden zodat we iedere ervaren wintersporter kunnen helpen. Snowcountry is een specialist met een assortiment van een generalist. We bieden een brede range producten in een nichemarkt. De conceptstore in combinatie met een magazijn willen we binnen één tot drie jaar ook het buitenland openen. Daar liggen met name onze groeikansen. We vinden het van toegevoegde waarde als klanten naar een winkel kunnen, daar het hele assortiment kunnen bekijken en in hun eigen taal worden geholpen.
Qua e-commerce beleving loopt Nederland echt voorop. Zeker op het gebied van garanties, retourneren en aftersales hebben wij - en de meeste Nederlandse webwinkels - een flinke voorsprong. Daar kunnen we internationaal ons voordeel mee doen.’
Wat is je visie voor dit jaar?
‘Wij hebben niet echt een tactiek, maar wel een duidelijke focus en zien 2018 met veel vertrouwen tegemoet. We verkopen op dit moment in 48 landen en hebben een Nederlandse, Duitse, Franse, Engelse en Deense webshop. We willen ook een Italiaanse en Spaanse site lanceren. In omzet merken we ook flinke groei. December en januari zijn echt onze piekmaanden. De start van het seizoen was uitstekend, doordat er veel sneeuw viel in de Alpen en er voor het eerste sinds jaren weer goede sneeuw lag met Kerst. Dat betekent dat er veel meer vraag is en er minder afgeprijsd wordt. We merken dat meteen in onze webshops. Mijn verwachting voor dit jaar is dat we 40 tot 50 procent groeien.’
Geweldig concept met de mooiste wintersport en outdoormerken. Respect hoe jullie dit zonder hulp hebben kunnen bereiken.
Voor mij is dit echt het nieuwe winkelen ik ben fan!