De politie is het afgelopen jaar 438 keer opgetreden tegen frauduleuze webshops. Dat is meer dan twaalf keer zoveel als in 2016. Terwijl het aantal nepshops hard stijgt, ontving het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) vorig jaar duizenden aangiftes minder.
Internetcriminelen startten in steeds grotere volumes nepsites, die vaak ofwel exacte kopieën van bestaande webshops zijn of merkproducten voor bijzonder lage prijzen aanbieden. Ze kopen daarvoor in groten getale vrijgekomen Nederlandse domeinnamen op.
In 2016 ondernam de politie in 35 gevallen actie tegen oplichters. De sterke toename van interventies vorig jaar is mede te verklaren door een nieuwe richtlijn waarbij banken al bij drie aangiftes verdacht betaalverkeer mogen blokkeren, in plaats van vijf.
Bewustwording
Hoewel het aantal frauduleuze webshops hard stijgt, moet dat aantal in perspectief geplaatst worden, zegt LMIO-teamleider Gijs van der Linden: 'Afgezet tegen de alsmaar stijgende handel en verkoop via e-commerce, mogen we niet ontevreden zijn. We hebben de afgelopen jaren flink ingezet op bewustwording bij de consument, waarbij ik wil benadrukken dat veel webwinkels betrouwbaar zijn.'
Aantal aangiftes daalt
Het aantal meldingen van online oplichting bedroeg in 2017 38.343, ruim achtduizend minder dan het jaar ervoor. De politie, die omgerekend dagelijks zo'n 105 aangiftes op dat gebied te verwerken krijgt, stuurt ze door naar het LMIO, dat vorig jaar 416 onderzoeken startte. Uit gegevens van betalingen aan verdachten bleek dat iets minder dan de helft van hun slachtoffers aangifte doet.
Lees ook: 'Harde stijging online lok-advertenties' (06-12-'17)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Meer malafide webshops, minder aangiftes
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.