E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Voor deze make-over sprak Twinkle met Prénatals ict-manager Corine Bos en e-commerce manager Daniel Dunk.
Kun je kort iets vertellen over de online geschiedenis van Prénatal?
Daniel Dunk: ‘Rond 2008 heeft Prénatal de stap gemaakt om naast de website ook een webshop neer te zetten. Twee jaar later ontstond een nieuw, gezamenlijk platform met de andere Prénatal-landen: Italië, Spanje en Portugal. Er is toen gekozen voor ATG van Oracle met het CQ5 CMS van Adobe.’
Vanwaar een nieuwe website?
Corine Bos: ‘Drie jaar geleden zagen we het mobiele verkeer heel hard stijgen en groter worden dan het desktopverkeer. Hierdoor werd de noodzaak van een mobile first website nog groter. We zochten een platform waarmee we onze klanten een veel betere omnichannel ervaring konden geven.’
Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?
Bos: ‘We hebben ervoor gekozen om in eerste instantie de informatie en functionaliteiten van de oude website over te zetten naar een nieuw platform, met de toevoeging van een product information management (PIM)-systeem en een order management systeem (OMS). De grootste verbetering is de groei in conversie op ons mobiele verkeer en het verhoogde bonbedrag. Nu de nieuwe site staat, is het de bedoeling dat we snel nieuwe functionaliteiten gaan toevoegen. Daarnaast hebben we bewust gekozen voor het Commerce Cloud platform van Salesforce, waarop zelf ook al acht à tien updates per jaar doorgevoerd worden.’
Het implementeren van de nieuwe site kostte een aantal dagen, leverde dat geen problemen op in de decemberdrukte?
Bos: ‘De livegang is bewust tijdens de eerste week van december gepland. Onze Italiaanse moedermaatschappij had namelijk een change in de middleware omgeving bedacht, waardoor we sowieso een periode niet live zouden zijn met de website. Dus kozen we ervoor om dit niet live zijn te combineren met de transitie naar onze nieuwe omgeving. Om eerlijk te zijn, duurde het implementeren wel iets langer dan gepland. Ondanks een positieve test vooraf bleek tijdens de livegang dat we problemen hadden met een firewall. Gelukkig is het gelukt om de schade beperkt te houden en zien we na de livegang direct een mooie groei in omzet.’
Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?
Dunk: ‘Eigenlijk is bijna alles gewijzigd; een nieuw e-commerce platform, een nieuw PIM-systeem, nieuw OMS en een volledig nieuw mobile responsive ontwerp, als resultaat van de stap naar Salesforce Commerce Cloud. Binnen het systeem hebben we daarnaast veel nieuwe mogelijkheden om onze site verder te personaliseren. Andere verbeteringen betreffen filtermogelijkheden, productinformatie, intelligente sorteerregels en persoonlijke aanbevelingen. En zo zitten er nog veel meer mooie nieuwe functionaliteiten in de pijplijn. Hiermee zetten we een toekomstbestendig platform neer waarop we nog jaren kunnen doorontwikkelen, vooral door in de toekomst nog meer omnichannel mogelijkheden voor de klant aan te kunnen bieden.'
Is de website intern of extern ontwikkeld?
Bos: ‘Het is een groot project geweest, waarbij meerdere externe toeleveranciers en een intern team heel veel werk hebben verzet. Het design van de website is intern ontwikkeld met ondersteuning van Emakina en Persuade. De website is gebouwd door Clockwork. Het PIM- en OMS-systeem zijn neergezet door Magnus (OIL), waarbij een intern team en onze leveranciers de productgegevens samen gevuld hebben. Daarnaast zijn ook onze huidige partners AXI en Geodis intensief betrokken. Uiteraard is Salesforce zelf ook nauw betrokken geweest middels advies en het wegwijs maken in zijn platform.’
Is het geplande budget overschreden?
Bos: ‘In zo’n project met meerdere suppliers en een ambitieuze doelstelling is het altijd moeilijk om precies binnen budget te blijven. Toch is dit goed gelukt. Wanneer we kijken naar zaken waar we extra geld aan hebben uitgegeven, zijn dat eigenlijk allemaal extra functionaliteiten op de oorspronkelijke scope, zoals een uploadtool in onze PIM. Het gaat om zaken waarvan we het noodzakelijk vonden ze additioneel op te nemen.’
Wat zijn achteraf gezien de lessen?
Bos: ‘Vanwege de omvang van het project en het werken met vele toeleveranciers is het goed dat Prénatal de scope van fase 1 niet te groot gemaakt heeft. Keuzes maken is niet altijd gemakkelijk, maar heeft ons absoluut geholpen bij het succesvol afronden van dit project. Houd er rekening mee dat je binnen zo’n project drie pijlers hebt - budget, scope, doorlooptijd -, waarvan je er altijd één flexibel moet houden. Het is goed om aan het begin hier al een keuze in te maken. Wanneer je geen flexibel budget hebt, is het raadzaam een deel ervan voor gedegen technisch vooronderzoek door alle verschillende partijen te reserveren. Hierdoor is het mogelijk om reële offertes te ontvangen en zo voorkom je nare verrassingen.’
Welke nieuwe stappen wil Prénatal in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
Dunk: ‘Op korte termijn zullen we het betalen met de Prénatal-cadeaukaart en extra bezorgopties toevoegen. Daarnaast hebben we al weer een uitgebreide roadmap voor 2018 op de planning staan, waar heel veel leuke projecten op staan. Dus houd onze website in de gaten!’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Het redesign van... Prénatal
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.