Twinkle | Digital Commerce

Enorme groei online boodschappen

2018-05-08
1678944
  • [nieuws]
  • 1:08

De Nederlandse online consumentenbestedingen aan food & nearfood zijn afgelopen kwartaal met 52 procent gegroeid. Dat blijkt uit een preview op de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor.

De complete resultaten van het onderzoek, in opdracht van Thuiswinkel.org en met steun van PostNL uitgevoerd door GfK, verschijnen volgende maand. Nu maakt de naamgever alvast de procentuele omzetgroei in de verschillende productcategorieën wereldkundig.

De categorie food & nearfood leidt de dans, zoals hieronder is te zien, op niet al te grote afstand gevolgd door de categorie health & beauty:

Online omzet supermarkten

De aanwas in food & nearfood is in lijn met recent cijferberichten van supermarkten; Jumbo en Plus verdubbelden hun online omzet in 2017, Coop verdubbelde het aantal bestellingen, Picnic verveelvoudigde de inkomsten tot rond de 100 miljoen euro.

Thuiswinkel Markt Monitor

De nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor verschijnt begin maart. Behalve de laatste kwartaalcijfers worden dan ook de cijfers over heel 2017 openbaar gemaakt. Naar verwachting zijn de totale online consumentenbestedingen in het afgelopen jaar rond de 22,7 miljard uitgekomen.

Groeivertraging

In een eigen prognose communiceerde GfK onlangs een groei van 32 procent voor de online supermarktbestedingen in 2018. Daarmee komt het online omzetaandeel dit jaar rond de 3,8 procent uit.

Lees ook: ‘Bezorgen zonder bestellen? Kunnen we zo doen bij Picnic’ (9 februari 2018)