Twinkle | Digital Commerce

3 redenen waarom de prestaties van je nieuwe site tegenvallen

2018-02-07
1000562
  • [nieuws]
  • 3:26

Een nieuwe site betekent voor veel bedrijven een traject van uitdaging, zweet en tranen. Extra zuur dus als de prestaties van die website na livegang tegenvallen. Maar hoe komt dat?

Tekst: Xeï Hulshoff

Veel bedrijven willen graag zo snel mogelijk live met hun nieuwe website. Dan kunnen (potentiële) klanten de site en hun product afnemen. Nog even wat advertising aanzetten voor wat extra bezoekers en klaar. Maar... de mensen die je site bezoeken, zijn ook snel weer weg, zonder iets te kopen. Waarom?  

Als CRO-specialist kan ik deze vraag beantwoorden: je bent vergeten de gebruiker mee te nemen vanaf de start van het ontwikkelingsproces. Zonde, want door vanaf het begin CRO en UX mee te nemen, krijg je inzicht in de behoeften van de eindgebruiker en kun je daar direct goed op inspelen. Klinkt goed toch?

Weet jij wat je gebruiker écht wil?

Je kent je bedrijf, wat je aanbiedt en wat je doelen zijn. Een veelgemaakte fout is echter om te denken dat jouw doelen dezelfde zijn als die van je bezoeker. Wanneer je vooral vanuit je eigen bedrijf denkt en wat je te bieden hebt, maak je keuzes op basis van je huidige resources en doelen. Niet op basis van de behoeften en doelen van je bezoeker. Daardoor haal je niet het meeste uit je website en blijven conversies achter.

Gebruikersonderzoek geeft antwoord

Om dit op te vangen, is gebruikersonderzoek voor de livegang nodig (en liefst natuurlijk verdiepend onderzoek daarna). Bijvoorbeeld in de vorm van interviews of een usability onderzoek op de website van je grootste concurrent. Zo krijg je inzicht in zaken zoals:

  • Wat de gebruiker motiveert
  • Waar hun behoeften liggen
  • Welke vragen of problemen ze ervaren
  • Hoe het aankoopproces van je klanten eruit ziet

Nu je een goed beeld hebt van je bedrijf en de gebruiker, kun je de unieke waarde-proposities formuleren waarmee jij je onderscheidt van de concurrent. Deze aspecten vormen de basis waarop je verder kunt bouwen, extra data en inzichten verzamelt, nieuwe functionaliteiten toevoegt en deze intuïtief en uitnodigend maakt.

Kostenbesparende inzichten

Te vaak wordt CRO pas aangehaakt wanneer de website ‘af’ is. Veel websites zitten dan nog vol met obstakels waar je bezoekers tegenaan lopen. Hierdoor haken ze af en blijven conversies achter. Door vanaf het begin een CRO-expert mee te laten denken, haal je al vroeg in de designfase obstakels voor de gebruiker weg.

Dit werkt ook nog eens kostenbesparend. Omdat er namelijk nog geen complete website staat, zijn aanpassingen minder complex en blijven kosten voor development lager. Zo kan een usability onderzoek met potentiële eindgebruikers kort voor livegang obstakels in kaart brengen en zodat je deze kunt oplossen. Voordeel: minder (dure) aanpassingen na livegang en nog belangrijker: je bezoekers hebben er geen last van.

Daarnaast sluit je website hierdoor beter aan bij de behoeften van de bezoekers, wat resulteert in een hoger conversiepercentage. Hierdoor hoef je geen onnodige kosten te maken voor advertising om meer verkeer binnen te halen en op dezelfde omzet uit te komen. Al kan gericht adverteren natuurlijk nooit kwaad.

Gerichte campagnes die wel aanslaan

Met de verkregen input uit de gesprekken met je eindgebruiker kun je ook je campagnes gerichter insteken. Je weet nu wat hun behoeften zijn, wat hen motiveert en welke media zij gebruiken in hun proces rondom de aanschaf van je product. Hiermee kun je het strategische plan invullen, bijvoorbeeld in de vorm van het See-Think-Do-Care model. Is bijvoorbeeld kwaliteit en persoonlijk advies het belangrijkste voor jouw doelgroep? Dan moet je de campagnes niet focussen op prijs.

Ook voorkom je dat je de campagnes op de verkeerde doelgroep richt. Heb je nu vooral bezoekers boven de 40 en zoek je verjonging om ook in de toekomst aantrekkelijk te blijven? Probeer dan niet enkel je boodschap op Facebook aan te passen, maar informeer welke media deze nieuwe doelgroep het meest gebruikt en plaats je toegespitste boodschap daar.

Ga voor een succesvolle livegang van je site

Een goede match tussen je product en de behoeften van de gebruiker vormen de basis voor verdere ontwikkeling en een succesvolle website. Zorg dus dat CRO en UX vooraan in het proces staan en zet de gebruiker centraal. Daar worden zowel jij als je doelgroep beter van.

Xeï Hulshoff is CRO-consultant bij RIFF.