Twinkle | Digital Commerce

‘Wat Belsimpel.nl doet is supercomplex’

2018-02-12
1000562
  • 5:42

Belsimpel.nl is communicatief in het nieuw gestoken: Jeroen & Jeroen verdwenen van de buis, sinds kort worden Nederlanders in commercials bekendgemaakt met De Belsimpel Methode. ‘Belsimpel is de methode om je mobiele telefonievraag op te lossen’, legt medeoprichter Jeroen Doorenbos uit. Het bedrijf gaat consumenten nog makkelijker door het mobieletelefoniebos leiden. Het buitenland lonkt.

Hartje Groningen, eind 2017. Kinderen krabbelen omhoog van het kunstijs op de Grote Markt, naast de onvermijdelijke Hollandse gebakkraam. Hier, ver van de Randstad, tegenover de Martinitoren, houdt Belsimpel.nl kantoor. ‘Dit is een prima plek voor ons’, vertelt Jeroen Doorenbos. ‘Slimme mensen, ook uit het buitenland, werken graag in de stad. Dankzij de universiteit heeft Groningen een goed ondernemersklimaat en relatief veel slimme mensen. Met onze jaaromzet van inmiddels zo’n 200 miljoen euro zijn wij hier misschien wel de grootste werkgever in zijn soort.’

Doorenbos is pas 32, toch zijn hij en die andere Jeroen (Elkhuizen) al bijna twaalf jaar zakenpartners. In hun Groninger studentenhuis besloten ze in 2006 om ieder 1.000 euro in te leggen en te gaan ondernemen. Ze verkochten dongels en dergelijke op Metjelaptoponline.nl en besloten na een paar jaar de focus te verleggen naar de mobieletelefoonmarkt. ‘Belsimpel.nl ging in 2008 live, na de cowboyfase. Wij zijn een heel ander soort bedrijf begonnen dan toen gewoon was, met de focus op een goed platform en een merkambitie. Dat heeft ons heel efficiënt gemaakt.’

Tech-bedrijf

En efficiency is volgens de afgestudeerd arts de leidraad naar succes. ‘Heel veel dingen waar je vandaag onderscheidend mee bent, worden morgen hygiënefactoren. Klanten raken gewend aan klantcontactmogelijkheden op zondag, bezorging op de dag na bestelling en dergelijke. Prijs blijft belangrijk, maar ik zie Belsimpel.nl in de kern als een tech-bedrijf. De techniek zorgt voor efficiencyslagen en voor de grote groei. Andere dingen, zoals een sterk merk, kunnen die groei versnellen, maar wel in die volgorde. E-commerce is een efficiency race, we moeten het echt niet ingewikkelder maken dan het is.’

Het bedrijfsproces zelf is juist bij uitstek ingewikkeld, aldus Doorenbos. Volgens hem is het om twee redenen ‘supercomplex’ wat Belsimpel.nl doet. ‘Wij maken het oerwoud aan keuzes in mobiele telefoons en abonnementen inzichtelijk voor klanten. Zo hebben we tien miljoen unieke prijspunten, die elke dag wijzigen. Daarnaast is er de operationele kant: ervoor zorgen dat producten seamless bij jou in huis komen. Daarbij hebben we te maken met heel veel regels, bijvoorbeeld over het verhuizen van je telefoonnummer, abonnementen voor kinderen, consumentenbescherming en identiteitsfraudebestrijding, en met duizenden uitzonderingen op die regels.’ Dat allemaal simpel maken is, wil Doorenbos maar zeggen, makkelijker gezegd dan gedaan.

Belsimpel.nl zette in 2017 een belangrijke vervolgstap in het inzichtelijk maken van het aanbod, met de lancering van zijn ‘allesvergelijker’. Doorenbos: ‘Vroeger koos je eerst een telefoon uit en keek je vervolgens naar het aantal MB’s en belminuten dat je daarbij wilde afnemen. Maar er is een blue ocean aan mensen die niet zo specifiek weten wat ze nodig hebben, zagen wij, en die mede daardoor vrij trouw blijven aan merken en providers. Die mensen willen bijvoorbeeld simpelweg de beste aanbieding voor 30 euro per maand, of voor 20 euro per maand zoveel mogelijk MB’s. Voor dat soort klantvragen hebben wij jaren aan die nieuwe productvergelijker gebouwd. Ik ben zoiets in binnen- óf buitenland nog nergens tegengekomen. We zien ook dat het enorm aanslaat.’

De Belsimpel Methode

Wat Belsimpel.nl – anders dan de naam al vertelt – voor klanten betekent laat zich niet zo makkelijk vatten in een enkele leus. Dat leerde een zoektocht met het Amsterdamse marketingbureau Dawn. Doorenbos: ‘De conclusie was dat we eigenlijk een methode zijn, een methode om je mobieletelefonievraag op te lossen. De Belsimpel Methode is het mantelbegrip geworden in onze nieuwe merkcampagne.’ Het betekent het einde van de getekende Jeroen (‘hoi’) & Jeroen (‘hallo’) op de beeldbuis. Doorenbos, inmiddels met bril, zegt dat die campagne goed heeft gewerkt om Belsimpel.nl neer te zeten als een sympathiek alternatief voor de telecomproviders, die ‘tot het uiterste voor jou’ gaat. Daarmee groeide het marktaandeel in Nederland tot ongeveer 10 procent.

Met De Belsimpel Methode moet dat aandeel verder omhoog, aldus Doorenbos. ‘Want we hebben dus 90 procent nog niet, zeg ik wel eens gekscherend.’ Zijn opmerking heeft een serieuze ondertoon; er is nog een hoop markt te winnen. ‘De processen in onze branche zijn zo ingewikkeld – je moet om te beginnen alles gewoon goed doen – dat je heel hard kunt groeien als je de dingen weer net iets beter maakt. En dat keer op keer. Zeker bij diensten zie je zodoende grote online bedrijven ontstaan. Denk aan Booking.com, wat zijn die goed trouwens, aan Skyscanner of aan Zalando. Allemaal koppelen ze hoge complexiteit aan specialisme. Wij doen dat ook, maar dan met telefoons, al dan niet in combinatie met een abonnement en accessoires.’ Focus is nodig, vindt Doorenbos, die online retailers als bol.com, wehkamp en Coolblue allemaal met mobieletelefoonabonnementen zag beginnen én stoppen. ‘Het is heel ingewikkeld, je hebt je beste mensen ervoor nodig. Wij gaan ook niet in één keer hotelkamers verhuren, begrijp je. Over dat soort verschillen heb je het.’

De potentie van Belsimpel.nl beperkt zich volgens Doorenbos niet tot Nederland en dit jaar worden dan ook de eerste serieuze stappen in het buitenland gezet. ‘We zijn het platform aan het upgraden voor meertaligheid en voor andere business rules. Dan moet je denken aan de website, het warehouse management system, de crm-applicatie voor klantcontact en koppelingen met providers. We mikken allereerst op de Duitse markt.’ Die betreedt Belsimpel.nl niet met Typhone.de, één van de overgenomen domeinnamen uit de failliete boedel van The Phone House, maar met een ander, nog onbekend domein. Het bedrijf kijkt ook naar andere landen en dan gaat het niet om bijvangst, zegt Doorenbos: ‘Nee, je moet de beste in een land willen worden, anders leg je het af tegen lokale specialisten. Ik denk dat dat kan, want onze productvergelijkingsmogelijkheden zijn ongekend. Ons marktaandeel is groter dan dat van soortgelijke spelers in andere landen, er ligt dus volop ruimte.’

Belsimpel-app

Net voor de jaarwisseling lanceerde Belsimpel.nl de 2.0-versie van zijn mobiele applicatie, waarmee de ‘allervergelijker’ ook op smartphones beschikbaar is. Gebruikers kunnen eenvoudig inventariseren of ze toe zijn aan een nieuw abonnement en een advies op maat ontvangen. Binnenkort wordt de applicatie voorzien van een noviteit: een mobiele ID-scanner, waarmee abonnementen veel sneller kunnen worden afgesloten. Nog minder gedoe. Doorenbos: ‘We hebben daar zelf een software development kit voor gemaakt, waar andere bedrijven zich ook heel geïnteresseerd in hebben getoond. Zo praten we met banken, verzekeraars en andere providers die de techniek ook willen gebruiken. Daar zetten we een apart bedrijf voor op.’

Over Belsimpel.nl
Belsimpel.nl werd vorig decennium opgericht door huisgenoten Jeroen Doorenbos, die toen geneeskunde studeerde, en Jeroen Elkhuizen (rechten en filosofie). Zij rondden hun studies af, maar bleven ondernemen. In de loop der jaren sleepte het Groningse bedrijf verschillende onderscheidingen in de wacht. Eind 2014 won Belsimpel.nl de Oryx, de prijs voor de FD Gazelle met de meest uitzonderlijke groeiprestatie. De twee afgelopen jaren was het bedrijf mede dankzij zijn ‘abonnement zonder gedoe’ genomineerd voor de belangrijkste vakprijs onder de Thuiswinkel respectievelijk Shopping Awards. In 2016 won Belsimpel.nl een Publieksprijs XL. Vorig jaar groeide de omzet met ongeveer een kwart, tot circa 200 miljoen euro, waarvan ruim 90 procent online wordt geboekt. Belsimpel.nl is volgens Doorenbos winstgevend genoeg om gewenste investeringen voor verdere groei te kunnen doen. Het bedrijf doet zo’n beetje alles zelf – van de software tot de orderverwerking tot de klantenservice – en houdt ongeveer 360 verschillende mensen aan het werk (180 fte). Een deel daarvan werkt in de zeven winkels van Belsimpel.nl.