Twinkle | Digital Commerce

Oktober koelt omzetgroei multichannelers

2017-12-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:11

Consumenten besteedden in oktober 15 procent meer in webwinkels dan een jaar geleden. De groeicijfers voor oktober zijn daarmee dubbelcijferig, hetzij minder verhit dan die van deze zomer.

Voor het eerst in een half jaar tijd groeide de omzet van webwinkels met online verkoop als hoofdactiviteit harder dan multichannelers, waarbij handel via internet een nevenactiviteit is: respectievelijk 17 versus 11 procent, rapporteert het CBS. In totaal groeide de online sector met zo'n 15 procent.

Dip voor multichannelers

Uit de cijfers spreekt een opvallende daling voor multichannelers, die in september nog piekten met een record van 31 procent groei. Sinds mei kwam dat getal niet onder de 22 procent groei ten opzichte van dezelfde perioden in 2016; juni leverde hen zelfs een plus van 25 procent op.

Donkere wolken

Ook in de detailhandel waren de resultaten uit oktober minder rooskleurig dan de maanden daarvoor: zowel omzet als volume in de non-foodsector krompen zelfs met 2 procent. Dat is de eerste keer sinds december 2016. Winkels die schoenen en lederwaren of kleding verkopen, zagen een flinke omzetdaling, in tegenstelling tot piekmaand september. Dat heeft vooral met het weer te maken, denkt het CBS. Verkopers in food hadden nergens last van: zij zetten 4 procent meer om dan vorig jaar oktober.