Twinkle | Digital Commerce

Brenger komt zo

2017-12-15
1000562
  • [interview]
  • 1:40

Via Brenger kun je grote goederen als meubels, fietsen en deuren verschepen met iemand die toch al de juiste kant op rijdt. Andersom kun je geld verdienen als je plek over hebt door zelf spullen mee te nemen.

‘Iedereen koopt weleens wat op Marktplaats of moet een kastje van familie vervoeren’, zegt Derk van der Have, medeoprichter van platform Brenger. ‘Je hebt dan meestal twee opties: een bestelbus huren en het zelf doen – tijdrovend en duur - of een meubeltransportbedrijf inschakelen – ook duur.’ Brenger.co koppelt nu online een transportopdracht aan onbenutte ruimte in auto’s en bestelbusjes die toch al de gewenste kant op gaan. ‘Vaak rijden busjes immers (half)vol naar een bestemming en leeg terug.’ De te vervoeren items zijn via Brenger verzekerd tegen schade en diefstal en ze worden binnen vijf werkdagen bezorgd. De opdrachtgever betaalt het platform, de brenger krijgt zijn vergoeding nadat de vracht is afgeleverd. Deze user experience is volgens de oprichter wat Brenger onderscheidt van vergelijkbare platforms.

Van der Have noemt het innovatief dat de versnipperde vervoersmarkt de onbenutte ruimte in wagens kan vullen op ritten die ze sowieso al hebben. ‘Zo maken we het transport van grotere goederen voor zowel mkb als voor consumenten goedkoper, makkelijker en duurzamer.’

Gedragsverandering

De grootste uitdaging is volgens de oprichter een gedragsverandering teweegbrengen bij de consument. ‘Veel mensen rijden zelf op en neer voor hun aankoop, zo nodig in een gehuurde bus. Ze denken er niet eens aan om hun spullen te laten vervoeren.’ Om naamsbekendheid te genereren maakt hij gebruik van Facebook, AdWords en e-mailmarketing.

Brenger brengt zijn geld op door commissie die aan beide kanten gevraagd wordt: de opdrachtgever betaalt 13,5 procent over de vergoeding en de brenger 10 procent. In de toekomst gaat men kijken naar vervoer van andere producten of uitbreiding naar het buitenland, ‘maar alles met als doel het transport efficiënter en daardoor duurzamer te maken’.