Twinkle | Digital Commerce

Aantal criminele nepshops snel gegroeid

2017-11-11
1000562
  • 1:11

In één jaar tijd is het aantal phishing sites dat meelift op bekende merknamen, met veertig procent toegenomen. Stichting Internet Domeinregistratie Nederland waarschuwt voor dergelijke nepshops, die gebruikmaken van tikfouten van internetshoppers.

Doordat de domeinnamen bijna gelijk zijn aan de spelling van bekende bedrijfsnamen, belanden nietsvermoedende consumenten in een nagebootste webshopomgeving en plaatsen bestellingen, met alle nadelige gevolgen van dien. SIDN onderzocht de top-50 Nederlandse merken, waaronder Albert Heijn, KLM en Heineken: daaruit bleek dat 964 websites de merken probeerden te kopiëren.

Toename

Uit hetzelfde onderzoek in 2016 rolden 675 phishing sites, wat duidt op een sterke toename binnen een jaar tijd. Bedrijven uit de financiële sector zijn volgens SIDN minder populair geworden onder internetcriminelen; ze hebben het nu vooral gemunt op luchtvaartmaatschappijen, bouwbedrijven en mediabedrijven.

Online veiligheid

'Als beheerder van het .nl-domein is ons er veel aan gelegen om .nl het veiligste domein ter wereld te maken', zegt SIDN-directeur Roelof Meijer. 'Zo zorgen we ervoor dat consumenten online veiliger zijn en bedrijven beter kunnen voorkomen dat hun naam misbruikt wordt voor malafide praktijken.' SIDN luidde in februari de noodklok over het lage aantal Nederlandse webwinkels dat zijn domeinnaam beveiligt met DNSSEC, dat beschermt tegen omleiding naar valse IP-adressen. 

Campagne

Thuiswinkel.org constateert dat, met de groei van e-commerce, ook het aantal malafide aanbieders toeneemt. De belangenvereniging lanceert vandaag een nieuwe campagne, waarin consumenten geattendeerd worden op de gevaren van online winkelen en onbetrouwbare webshops.