Nederlandse consumenten kochten het afgelopen halfjaar voor 647,6 miljoen euro aan producten bij buitenlandse webwinkels in de EU, 19 procent meer dan in de eerste helft van 2016.
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van lopend big data onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en Universiteit Leiden.
Onderstaand diagram brengt de ontwikkeling van de Nederlandse crossborder uitgaven binnen de EU in beeld. Het gaat om bedrijven met een vestiging in de Europese Unie, maar niet in ons land.
Iets sterker dan binnenlandse groei
Het groeipercentage van 19,4 procent ligt iets hoger dan de groei van de binnenlandse online productbestedingen, door het CBS becijferd op 18,1 procent. Daar koppelt het bureau overigens geen bedragen aan.
In het derde kwartaal van 2017 groeide de online productomzet van Nederlandse webwinkels met 21 procent, de internetaankopen bij buitenlandse webwinkels zijn nog niet bekend.
Btw-aangifte
Buitenlandse webwinkels die per jaar voor meer dan 100.000 euro verkopen aan Nederlandse consumenten zijn verplicht om btw-aangifte te doen. Deze aangiften zijn gebruikt als bron. De onderzoeksmethode is nieuw en nog in ontwikkeling, de cijfers daarmee voorlopig. De foutmarge op de totale omzet is ongeveer 5 procent, aldus het CBS.
Duitsland en de rest
Uit een eerdere CBS-rapportage over Nederlandse crossborder bestedingen in de EU (over het hele jaar 2016) bleek dat ruim de helft daarvan in Duitsland werd gedaan.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS: 19 procent meer crossborder aankopen in de EU
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.