Twinkle | Digital Commerce

Schoenen Torfs: ‘Belgische webwinkel eerst’

2017-10-12
1100618
  • [nieuws]
  • 1:31

Schoenen Torfs start dit najaar een charmeoffensief om Belgische webwinkels in eigen land te promoten. Volgens ceo Wouter Torfs hebben branchegenoten en zijn eigen schoenenzaak zich veel te lang de kaas van het brood laten eten door buitenlandse webshops.

Schoenen Torfs start een televisiecampagne waarin het zijn Belgische roots promoot. ‘Als je voor dezelfde prijs kan kiezen tussen Belgisch of buitenlands, kies je toch het eerste?’, zegt hij in een interview met Gondola. ‘De boodschap is: koop bij de webwinkel van hier. Veel klanten weten niet dat Schoenen Torfs aan e-commerce doet.’

Weet waar je koopt

Torfs is naar eigen zeggen niet chauvinistisch. ‘Het is vanuit een duidelijk bewustzijn: weet waar je koopt. Als de toegevoegde waarde hier blijft, wordt de toegevoegde waarde ook hier terug geïnvesteerd. Dan gaan er mensen in Temse werken en niet in Nederland. Ik ben niet naïef. Ik denk dat prijs en kwaliteit belangrijker zijn dan de locatie van de webwinkel. Maar wat als prijs en kwaliteit dezelfde zijn?’

Te braaf en te bescheiden

Volgens Torfs zijn Belgische webwinkeliers te braaf en te bescheiden geweest. Consumenten kopen bij shops die zij kennen via reclame van, voornamelijk, buitenlandse partijen als bol.com en Coolblue. 'Dat willen wij nu omkeren', zegt hij.

Torfs in Nederland

Het schoenenbedrijf heeft sinds drie jaar ook een webwinkel in Nederland. Dat vindt Torfs een ‘moeilijke markt’. Een tiende van de e-commerce omzet, of 1,7 miljoen euro, komt uit ons land. Aan Nederlandse fysieke winkels wil Torfs na ‘het fiasco’ van Brantano, waar hij ook een aandeel in heeft, niet beginnen. In België groeide de Torfs-shop vorig jaar met 50 procent, dit jaar zal het 40 procent zijn. ‘Onze webwinkel is nu goed voor 13 procent van onze omzet’, laat Torfs weten.

Lees ook:
Schoenen Torfs doorbreekt Belgische nachtwerkimpasse (2-2-2017)