Slechts 36 procent van het Nederlandse bedrijfsleven ligt op schema voor de implementatie van de privacywet AVG. Dat meldt DDMA op basis van onderzoek onder 75 bedrijven.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), internationaal aangeduid als GDPR, wordt in mei 2018 van kracht. Veel bedrijven voldoen momenteel niet aan de eisen die daarin staan. Als belangrijkste redenen daarvoor gelden volgens het onderzoek van DDMA een gebrek aan capaciteit (33 procent), tijd (25 procent) en kennis (10 procent).
Onderzoek onder branches
Het aandeel e-commerce bedrijven in de peiling van DDMA is niet bekend; de organisatie meldt aan Twinkle dat in diverse branches onderzoek is gedaan, waarbij de meeste respondenten werkzaam zijn in de sector marketing & advertising.
Voordelen
Ondervraagde bedrijven erkennen het belang van privacywetgeving: bijna de helft geeft aan dat de voordelen voor de consumenten voor hen zwaarder wegen dan de kosten die de voorbereiding met zich meebrengt. Ook verwacht de meerderheid zelf baat te hebben bij de bewaking van gegevens.
'Helft niet klaar in mei'
Dat er nog veel taken resteren in de aanloop naar de vernieuwde privacywet, meldde ook het FD; experts gaven daarin aan dat waarschijnlijk de helft van de Nederlandse bedrijven in mei niet klaar is voor de verordeningen. Thuiswinkel.org lanceerde onlangs een privacy tool om webwinkels te begeleiden bij de vereiste aanpassingen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Twee op drie bedrijven niet klaar voor privacywet'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.