Twinkle | Digital Commerce

Content als groeimiddel

2017-10-11
1100618
  • 2:47

‘Content’ is één van de breedste begrippen in online marketing. Branded-, sponsored- en productcontent: er zijn vele smaken te koop tegenwoordig. Het doel van content? Natuurlijk, het helpt een merk te bouwen, klanten te (ver)binden en je te onderscheiden van de concurrent. Allemaal waar. Maar aan het einde van de dag gaat het erom dat marketing, en dus ook content, tot sales leidt. 

Bill Gates zei het in 1996 (21 jaar geleden) al in een interne memo aan zijn medewerkers: ‘Content is where I expect much of the real money will be made on the internet.’ Hiermee doelt hij voornamelijk op branded content, zoals artikelen op websites, maar ook op het delen van online informatie in het algemeen: ‘Those who succeed will propel the Internet forward as a marketplace of ideas, experiences, and products-a marketplace of content.’ Dat noem ik een vooruitziende blik. Met de groei van online marktplaatsen neemt het belang van goede, relevante, content toe.

Content op online marktplaatsen

In de overgang van vergelijkingssite naar online winkelcentrum heeft content bij beslist.nl een andere functie gekregen; eerst wilden we dat mensen zo snel mogelijk doorklikten, nu willen we juist dat de content ze overtuigt het product direct, on the spot, te kopen. Wat goede content is, dat varieert echter per categorie en segment.  Een speler die content slim voor zich laat werken is Topvitamins.nl, die ruim de helft van de omzet uit online marktplaatsen haalt. Het bedrijf weet precies wat werkt en wat niet. Klanten willen bijvoorbeeld alle ingrediënten van ieder supplement exact weten en de etiketten moeten tot in details leesbaar zijn. Kleine dingen, groots effect.   

Webwinkeliers die willen groeien op online marktplaatsen zou ik het volgende willen meegeven over content:

1. Bedenk wat het je oplevert

De klant is beter geïnformeerd, kritischer en verwacht ook meer. Het spel dat je speelt is om relevante content te creëren: content die overtuigt. Je plaatst je producten tenslotte met maar één doel op de marktplaatsen: om extra omzet te genereren. Je hebt één kans, en slechts enkele seconden, om de consument te overtuigen. Reken maar uit hoeveel verschil goede content dus kan maken én hoeveel het dus waard is om er tijd en geld in te investeren.

2. Activeer het brein

Harry Selfridges, oprichter van het warenhuis Selfridges & Co in Londen, was één van de eerste retailers die liet zien hoeveel verschil goede content maakt. ‘Activeer het brein en men trekt de portemonnee’ is één van zijn beroemde uitspraken. Hij wist als geen ander hoe hij de klant kon verleiden tot kopen, met de mooiste etalages en uitgebreide productkennis. Dat is ook wat goede content op een online marktplaats moet doen: het brein activeren. Het gaat niet alleen om volledige, positieve en aansprekende teksten. Beeld bepaalt voor zeker 50 procent of een consument aandacht wil besteden aan de tekst over een product, en dus of men aanschaf overweegt.

3. Het gaat om jouw webwinkel

Behandel de bezoeker van een online marktplaats als een gast in jouw winkel, wat ze feitelijk ook zijn natuurlijk. De manier waarop je de klant over een product informeert, zegt iets over hoe jij als webwinkel met je klanten omgaat. Overtuig ze met je aansprekende teksten die aansluiten op hun informatiebehoefte. Kortom, geef klanten geen reden om ook even bij de concurrent te shoppen, want dan ben je ze kwijt. 

Een goede content strategie betaalt zich altijd uit in omzet en langetermijngroei.  Want content zonder een strategie is gewoon een productomschrijving. En daar zijn er al zo veel van.