Twinkle | Digital Commerce

Begin met bandbreedtecalculatie

2017-10-31
1000561
  • 1:55

Ondanks dat ze enorm veel waardevolle informatie opleveren, zien we dat bandbreedte calculaties nog veel te weinig worden toegepast in conversieoptimalisatie. Als je een volwassen en bewijsgedreven Conversion Rate Optimization (CRO-)programma wilt leiden, dan is de berekening van je bandbreedte onmisbaar.

Tekst: Daan Bouwmeester

Bandbreedte is de hoeveelheid A/B-testen per jaar die je als bedrijf statistisch gezien kunt uitvoeren. Deze berekening leert je welke pagina (templates) de meeste waarde toevoegen, waar de grootste optimalisatiekansen liggen, op welke pagina (templates) A/B-testen kunnen worden uitgevoerd en hoe lang deze A/B-testen zouden moeten duren. Ofwel:

Welke pagina zorgt voor de hoogste impact?

Om te beginnen laat de berekening zien welke pagina’s geschikt zijn om op te testen en welke pagina’s de meeste impact zullen hebben.

Welk effect moet er per pagina behaald worden?

Naast de rangschikking van de pagina’s op impact krijg je ook inzicht in het minimale benodigde effect per pagina. Dit is een goede maatstaf voor de grootte van de aanpassing in de variant. Is het minimale benodigde effect voor een pagina laag? Dan kun je met een kleine aanpassing een gedragsverandering met zekerheid herkennen. Is het minimale benodigde effect hoog? Dan moet je in de variant een grote aanpassing maken om met zekerheid een gedragsverschil in de data terug te zien. Een grotere aanpassing betekent meer risico, waardoor je minder goed weet waarom jouw variant werkt.

Haal ik alles uit mijn testen?

De bandbreedte calculatie laat ook zien of je de volledige testpotentie benut. Je kunt namelijk het aantal testen dat je hebt gerealiseerd, afzetten tegen de bandbreedte (het maximaal haalbare aantal testen) en daar doelen aan verbinden.

Hoe lang duren mijn testen?

Tot slot laat de bandbreedte calculatie per paginatype zien hoeveel weken een test live moet staan en wat de uplift is die je moet behalen. Het aantal testen dat niet uitgevoerd wordt zijn opbrengsten en kennis die je misloopt. Als je te weinig winnaars hebt, heb je meer data in je testen nodig. Overigens verlaagt dit ook direct de bandbreedte.

Voorkom valkuilen

Net als een goede technische check is de bandbreedte calculatie een voorwaarde voor je begint met testen. Door het berekenen van je bandbreedte kun je een hoop errors voorkomen die anders voor problemen kunnen zorgen bij het behalen van je businesscase of het verbeteren van je Conversion Rate Optimization (CRO-)programma in het algemeen. Een bandbreedte calculatie is de basis voor (datagedreven) testen en daarom onmisbaar in een succesvol CRO-programma.

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Daan Bouwmeester, analytics & optimization expert bij Online Dialogue, voor het online analyse en optimalisatieplatform Webanalisten.nl.